• RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
Posted by An-Nasrullah - - 5 scratches



Assalamualaikum wth ..

sekali sekala mcm best juge becerita psal politik kampus dlm blog nih..

terdekat..hampir semua universiti @ IPTA akan menyambut 'pesta' pilihanraya kampus (PRK) bg memilih ahli Majlis Perwakilan Pelajar masing2...pastinya meriah!


sedkit kajian rambang aku terhadap calon2 MPP di semua kampus..


Calon MPP yang Menang PRK IPTA sekitar tahun 2000-2009 adalah:

kerusi MT
Calon yg dikenali ramai (glamour) = 85%
Calon yg hensem (lelaki) dan cantik,sedap mata memandang (Pempuan) = 10%
Calon yg pandai belaja(pointer tinggi) atau aktif koQ = 3%
Calon yg tidak target = 2%

Exco
Calon yang dikenali ramai (glamour) = 30%
Calon yg hensem (lelaki) dan cantik,sedap mata memandang (Pempuan) = 60%
Calon yang pandai belaja(pointer tinggi) atau aktif koQ = 8%
Calon yang tidak target = 2%

* dikenali ramai (glamour)- byk kali muncul dlm aktvt stdnt sblm ini, pernah salu bercakap dikhalayak mewakili stdnt, agresif dlm hal2 kebajikan stdnt, pernah pegang jawatan dlm aktvt stdnt, pandai berucap dan baik hubungan sosial, etc..dn plg penting juga...fliers,banner dan poster calon2 ni byk
* hensem (lelaki)- muka hensem dan ramai org suke tgk dia..skali dia senyum, cair suma pempuan. poster,fliers,banner etc yg ada gamba dia..org suka. Cantik,sedap mata memandang (perempuan)- muka nya ada air wajah..cantik org suka tgk dia...pakai tudung agak labuh elok ja dan nampak alim, tp bleh begaul dgn sume org..dn salunya..mmg org tgk banner or poster die..tros org undi lah!
* calon yg pandai belaja (pointer tinggi) atau aktif koQ- biasanya org pangkah dia sbb org tgk rekod akademik dn koQ dia dlm poster2 or fliers ... mnjd stdnt, sape yg bijak, die hebat ..itu kn simple mentaliti stdnt malaysia
* calon tidak target- yg ni mcm kalo xde pilihan sgt..sbb calon2 len suma x de ciri2 3 di atas.


ini kajian kuantitatif rambang aku yg tidak lah tepat sgt..kalian boleh metafsir dan menghuraikan sndri kn? x perlu aku terang...
msti ramai yg rase mcm mengarut...tp aku rasa ramai jgk yg stuju kn..

atau korang rase mcmane?...

5 Responses so far.

  1. nak kata dia glamour: byk kali muncul dlm aktvt stdnt sblm ini, pernah salu bercakap dikhalayak mewakili stdnt, agresif dlm hal2 kebajikan stdnt, pernah pegang jawatan dlm aktvt stdnt, pandai berucap dan baik hubungan sosial la tu...
    pastu nk ckp dia hensem: ramai org suke tgk dia..skali dia senyum, cair suma pempuan la tuhhh..

    kalo calon tu muncit muncit, camne? senang menang x?

  2. elliashah says:

    haha..buncit..

    secara totalnya adakah alang cakap sal diri sendiri...haha

    jd exco pun ok lah..ada gak ciri-ciri tersebut di atas haha..

    (budget tol)

  3. Rosmazi says:

    wek...MPP menggelikan aku...Haha...
    Koyya ganah - hampir 100%. Ni pemerhatian aku...

    Tokey mest tension dgr...Jgn Delete komen ni weh...

  4. An Nasrul says:

    muncit itu x temasuk dlm list ciri2...hahaha...cik we..alang saje tulis ja ni..sbb fikir2 mcm itu je ciri utama...x caye? try ler pikir blk..rase cam kualiti MPP kt mesia mcm dh makin down habis..tokey rosmazi...mu mmg doh..dr kecik sapa ke beso..dok berahi sokmo ke MPP...hahahaa....rasenye mu yg plg sesuai jd MPP kot dlu...tp mu malu2...segan..takot sebeloh kaki kt neraka kn..

  5. Rosmazi says:

    Haha...saloh...sebab aku tak moh jadi koyya blanar...

    haha...