• RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
Al-hubb huna,love is around

Welcome to WordPress. This is your first post. Edit or delete it, then start blogging!Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, ...

Cream of the crop

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla in tellus eget odio sagittis blandit. ...

A foot in the door

Here's an mp3 file that was uploaded as an attachment: Juan Manuel Fangio by Yue And here's a link to an external mp3 file: Acclimate by General Fuzz Both are CC licensed. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, ...

A feather in one's cap

Some block quote tests: Here's a one line quote. This part isn't quoted. Here's a much longer quote: Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. In dapibus. In pretium pede. Donec molestie facilisis ante. Ut a turpis ut ipsum pellentesque tincidunt. Morbi blandit sapien in mauris. Nulla lectus lorem, varius aliquet, ...

Let's bring the house down

I'm just a lowly contributor. My posts must be approved by the editor.Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla in tellus eget odio sagittis blandit. Maecenas at ...

Posted by An-Nasrullah - - 7 scratches

Assalamualaikum wth

Subhanallah, Alhamdulillah, Allahu Akbar..

Tiada mood utk menulis pjg. cukupla sekadar utk merakam tarikh dan peristiwa kejadian...akan cuba utk dilanjutkan skiranya ada masa..

"Assalamualaikum dr., Sobri dah x dee..." aku menelefon Dr.Kahar, supervisor masters arwah.

"wslm wth. Ha`ah Sob (nama panggilan sobri)  mmg xde kt UTM ni. dia ada bagitau dia amik cuti. Balik kampung"

"Ya Allah doktor...Sobri kita doktor..sobri...die dah xde, die meninggal pukul 12 td...~~"

"Astaghfirulllah.....astaghfirullah...astaghfirullah....ape ni Nasrul? betul ke ni? innalillah...ya Allah...ya Allah....sobri...ya Allah~" Dr.Kahar terkedu..speechless...terkesima...spt aku pabila tau beriter ni

Al-Fatihah untuk Allahyaram M.Sobri bin Husain. Si ceria, penghibur dan pengubat kesunyian kami di Lab CFM, UTM.  Sang pendakwah yang mampu masuk dengan sapa2 shj..mat rempit ka, kaki lepak dan gelak sakan ka..jg geng2 masjid...Seorang yang sgt membantu dan komited kepada kerja...

Sesungguhnya hidup arwah (1986-2010) walaupun x sepanjang mana, tetapi berisi. Matinya pula moga2 dalam keadaan syahid..mati ketika menuntut ilmu!...

Sewaktu menziarah kubur arwah semalam, syahdunya rasa...org yg baik ni tiba2 da x da? Allahu rabbi..
Sekarang ni tinggallah ibu dan abg arwah shj di rumah...sedih sungguh...
Hm...elok saya share kan sedkit email yg sy antar kpd kawan2 sekerja:

Assalamualaikum wth


Saya dan keluarga serta bbrp kawan Allahyarham (dr pasir gudang) baru shj melawat keluarga arwah dan ziarah kubur di Kg.Sg.Korok, Jitra Kedah. 

1- Arwah anak kedua daripada 2 beradik. Ayahnya telah meninggal dunia pada 27.3.2008. Sekarang ini, tinggallah ibu dan abg arwah di rumah.
2- Ibu dan abg arwah bekerja mengusahakan bendang sawah keluarga. 
3- Kategori pendapatan keluarga arwah: miskin, tp kaya budi pekerti
4- Rumah arwah sgt menyedihkan. Rupa2nya arwah adalah harapan besar keluarga...
5- Arwah meninggal very sudden. Ibu arwah becerita, arwah membonceng ibunya menaiki motorsikal pulang drp menziarah nenek.Tiba2, arwah merasa penat dan letih. Beliau membehentikan motorsikalnya dan tetiba rebah. Arwah dipapah ibunya, terduduk diatas tanah ditepi jalan raya. Kelihtan arwah nazak. Saat itu ibu mngajarkan arwah mengucap dan arwah sebenarnye sudah pergi di saat itu juga..
6- Arwah dihantar di hospital Jitra, dan disahkan doktor meninggal dunia disebabkan sakit jantung.
7- Diceritakan oleh saudara mara arwah, urusan memandikan arwah sgt mudah dan baik. mukanya kelihatan senyum. Anggota badan tidak mengeras, lembut, senang dilurut. 
8- Arwah dikebumikan dengan baik di tanah perkuburan yang sama dengan arwah ayahnya.
9- Saya dh bawakan semua barang2 arwah dr Hostel UTM dan dah diserahkan kepada ibu arwah. Tinggal motorsikalnnya di UTM shj yg belum
10- saya belum sempat utk upload gamba2 yg di ambil.
11- saya tahu ramai kalangan kita yg menangis dan sedih- zamani dll...sama2 lah kita doakan arwah dan keluarga ditempatkan dikalangan org2 yg beriman dan bertaqwa. terasa benar kehilangan arwah...

InsyAllah sy update kan lagi kemudian. Skg baru sampai kat Shah Alam

Zura: arwah sebenarnya menghidap penyakit jantung berlubang yang kronik. Pernah kena masuk IJN dan doktor kata arwah ni tiada harapan hidup lama. arwah juga ada sakit athma....

To all: saya mintak maaf byk2...rasanya ramai sgt yg tidak tahu sakit arwah ni. saya hanya bgtau penyakit arwah kpd dr.Kahar dan bbrp org shj, sperti yg dipinta oleh arwah pada awal2 masuk UTM dlu...

cukuplah dlu cerita pasal arwah sobri ini...terasa sgt utk menulis...berat jari2 nk tekan keyboard...sedih~

Allahyarham Mohd Sobri bin Husain (1986-2010), http://kucinhutan.blogspot.com/

Dua tiga tahun ni aku rasa macam sgt dikelilingi oleh kematian ...kematian org yg terdekat....Allahu Rabbi...peringatan apakah ini ya Allah?...anda boleh tgk sndri dlm blog ini...ada byk entry psl org2 yg rapat dgn aku meninggal kn?...arwah abah, atok, pak saudara, 3 orang kawan rapat, seorang anak saudara, ayah kawan....hm...mungkinkah selepas ini aku?
[ Read More ]

Posted by An-Nasrullah - - 3 scratches

Kenangan Allahyarham adik Hakimi yang hanya sempat setahun sebulan bersama, tak akan dapat sesekali dilupakan...
Semoga ibunya Azyyati Johari dan abahnya Abg Die terus tabah menerima suratan takdir ini...
Al-Fatihah untuk anak saudaraku, Che Wan Al-Hakimi yang telah menyahut seruan ilahi, selepas berhempas pulas menyabung nyawa akibat sakit jantung, paru2..failure of multiple organ...Allahu Rabbi~


Hari Raya Aidulfitri 2010, 1431H adalah pertemuan terakhir kami sekeluarga...adik Hakimi kelihatan semakin sihat sebenarnya....Pantang di acah, di agah dan di usik,..pasti senyum terukir...suara ketawa yang serak-serak basah kedengaran...Kemudian pabila terasa penat, lapar dan serabut, mungkin juga kerana terasa tidak selesa kerana sakit, Hakimi akan menangis dan merengek supaya ibu dan abah nya datang memujuk...sayu dan rindunya pada kamu....ouhhh...kami rindu kamu Hakimi....

3 hari yang lalu, abah Hakimi menunjukkan video rakaman adik Hakimi sedang bergelak ketawa. Adik Hakimi yang sakit itu boleh berdiri tegak atas tapak tangan abahnya yang diangkat ke udara...dan kelihatan adik Hakimi gelak habis!~...comelnya kamu senyum dan ketawa.....suka sangat dia....
saat itu kelihatan air mata abahnya mengalir~....ouhh....abahmu rindu kamu Hakimi...

Ketika adik Hakimi terlantar di ICU Hospital Kajang, ibu Hakimi tidak pernah meninggalkan katil adik Hakimi, kecuali untuk hal-hal terpaksa. Kadang-kadang kami melihatnnya sangat sedih, dan ada pula tenang. Juga kekadang dia bersemangat~ tidaklah pasti dibuat-buat atas tidak. Sedih kami melihatnya..kami tahu dia sebenarnye sedang memujuk diri.. Memaksa hati untuk kuat.. Ibu mana yang sanggup tengok bayi sendiri terlantar dengan wayar penuh di badan begitu??? Bacaan Yassin dan ungkapan-ungkapan semangat untuk adik Hakimi terus di ulang2nya ditelinga adik Hakimi...Ouh...tabahnya ibu kamu Hakimi...

Hakikatnya, Allah lebih menyayangimu...kami hanya ditumpangkan kasih ini tidak lama..setahun sebulan..menikmati rasa memiliki seorang bayi lelaki yang comel...dan tiadalah hak kami untuk menahan-nahan nikmat ini untuk di tarik balik.

Pastinya Allahyarham Adik Hakimi sedang menunggu ibu dan bapanya di sana...kami juga....semoga adik Hakimi dapat merayu kepada Allah SWT untuk ibu bapanya...agar mereka sekali lagi berhimpun di sana..bergembira dan bergelak ketawa....kerana redha, taat dan patuh kita atas segala ketentuan dan ketetapan Allah di dunia.~


Al-Fatihah untuk Allahyarham Che Wan Muhammad Al-Hakimi Ramadhan bin Che Wan Lokman yang telah kembali kerahmatullah pada jam 2.10 pagi, 4 October 2010, di ICU, Hospital Kajang.


senyuman mahal dr adik hakimi....kenangan yg indah~


adik hakimi sgt rapat dgn abgnya Hafizudin



x sanggup tatap lama2~



mintak maaf. video x brp clear. record pakai camera hp je ni...hari sblm arwah pergi selamanya

[ Read More ]

Posted by An-Nasrullah - - 1 scratches

Assalamualaikum wth

Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua pengunjung!
Tahniah dan syabas di atas sambutan hari kemulian, kebesaran dan kegembiraan umat Islam!
Pastikan anda gembira dan riang ria di hari lebaran ini...gemakan takbir, ucapkan selamat, ziarahi sanak saudara dan jiran-tetangga, makan kuih raya dan juadah seadanya dll..

yg penting? anda mesti gembira!!...hehe...

kerana gembira dan riang itulah menjadi sunnah dan syariatnya...murung, sedih,pilu pada hari raya itu ditegah...Bahkan Rasulullah SAW sgt menzahirkan kegembiraan baginda. Tahukah anda bahawa Rasulullah SAW bersolat di tempat lapang atau musolla (tempat solat). Baginda tidak bersolat di masjid baginda, sekalipun masjid Nabi sangat mulia. Ini bagi menzahirkan suasana gembira dan menggambarkan kepada masyarakat kekuatan umat Islam. Kata Abu Sa’id al-Khudri:
“Rasulullah s.a.w itu pada Hariraya Fitri dan Adha keluar ke musolla. Perkara pertama yang dilakukannya adalah solat” (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).
Kata al-Hafizd Ibn Hajar al-‘Asqalani dalam Fath al-Bari:
“Musollah itu tempatnya diketahui di Madinah, di mana antaranya dan masjid sejauh seribu hasta”.
Maka afdal solat di tempat lapang untuk lebih menzahir suasana tersebut. Melainkan tempat lapang sukar didapati, atau hujan atau memberikan kesusahan yang lain kepada orangramai. Al-Imam al-Nawawi (wafat 676H) ketika mensyarahkan hadis Nabi s.a.w bersolat di tempat lapang itu menyebut:
“Hadis ini menjadi dalil untuk mereka yang berpendapat disunatkan keluar bersolat hari raya di musolla. Ia lebih afdal dari ditunaikan di masjid. Inilah amalan orangramai di pelbagai negara. Adapun orang Mekah, mereka sejak dahulu bersolat di masjid (al-Masjid al-Haram)”. (al-Nawawi, Syarh Sahih Muslim, 6/483. Beirut: Dar al-Khair).

Pada hari raya juga disunatkan untuk semua muslimin dan muslimat turun bersama-sama dalam majlis himpunan solat hari raya ini. Kata Ummu Atiyyah r.aha:
“Rasulullah s.a.w memerintahkan kami (kaum wanita) keluar pada hari raya fitri dan adha; termasuk para gadis, wanita haid, anak dara sunti. Adapun mereka yang haid tidak menunaikan solat tetapi menyertai kebaikan dan seruan kaum muslimin” (Riwayat al-Bukhari).
Suasana sebegini menimbulkan perpaduan, kekuatan dan kegembiraan. Wanita haid pun ke suruh untuk keluar ke tempat solat, sekalipun bukan untuk solat tetapi untuk menyertai suasana kemeriahan kaum muslimin.

Pastikan anda bangun di awal pagi hari raya, mandi sunat aidulfitri, menjamah sedikit makanan, dan bersedia terus ke masjid untuk mengerjakan solat sunat aidulfitri.

Pada tahun ini, Hari Raya Aidulfitri jatuh pada hari Jumaat. Justeru, banyak masjid mengawal kan waktu solat sunat hari raya ini. Kalau tahun-tahun sebelum solat pada jam 9.00 pagi, tahun ini 8.30 pagi! Awal 30 minit!. Maka ramailah jemaah yang masbuk ketika solat. Lagi teruk pula ada yang terlepas terus!.

Seterusnya, saya  memohon infiniti kemaafan daripada anda di atas segala khilaf, salah dan silap diri ini. Kepada kawan-kawan yang mengenali diri ini, pohon di ampunkan dosa yang lalu. Saya berdoa agar Allah SWT ampunkan dosa saya dan keluarga, dan dosa anda semua..

Alhamdulillah, tahun ini tahun bersejarah kerana kami beraya bertiga!

Seronok ada keluarga yang kita ketuai sendiri ini. Peluang untuk mencorakkan ahli keluarga menjadi asset ummah yang berkualiti terhidang di depan mata.

Tapi kami suami isteri lagilah seronok bila tengok ibu dan ayah kami sangat seronok beraya dengan kehadiran Wafiy Sidq yang comel ini.

Pada 4 Syawwal yang lalu, Alhamdulillah kami sempat mengadakan majlis Aqiqah Wafiy. Opah isteri saya sangat teruja dan beria untuk anjurkan majlis ini. Maklumlah ini cicit sulung beliau. Mestilah dia antara orang yang paling gembira dalam dunia! hehe

Tahun ini juga menyaksikan kami banyak habis masa di atas jalan raya! Bermula dari JB- Shah Alam. Kemudian Shah Alam-Ipoh (urgent call balik kerana tok sedara isteri meninggal, Al-Fatihah utk arwah). Esoknya pula balik ke Dungun. Hari Raya Dungun-Setiu. Hari raya ketiga balik semula ke Ipoh. Perjalanan yang sepatutnya mengambil masa 6-7 jam, terlajak jadi 11 jam!. Jem teruk di hari raya.

Apapun, kami bertiga berpuas hati dengan sambutan raya kali ini. Bukan kerana kami beraya sakan! Tapi kerana kami sempat menghidupkan hari raya tahun ini dengan banyak aktiviti yang menggembirakan. Berpeluang ziarah raamai sanak saudara, kenalan, menjamu tetamu yang bertandang dan lain.


Panjang pula bercerita. dah bosan baca, boleh tengok gambar. silakan silakan

Free style. Tapi Wafiy selambe je tido!


gaya terkejut agak popular akhir-akhir ini

Sewaktu pergi ziarah rumah moyang saudara. Wafiy dh kepenatan sampai tertidur

Model iklan majalan muslimah




Macam-macam gaya cucu Haji Wahid ni! =)

Orang -orang tua Kg.Padang Changkat




CAK!!!

[ Read More ]

Posted by An-Nasrullah - - 5 scratches

Terdapat banyak dalil hadis hassan yang memberi hint atau petunjuk kepada kita mengenai malam-malam yang 'disyaki' boleh berlaku malam lailatul Qadr...

Ada yang mengatakan pada malam-malam 10 terakhir Ramadhan..
Ada juga mengatakan pada malam-malam ganjil 10 terakhir, iaitu 21,23,25,27 dan 29 Ramadhan..
Dan ada pula yang mengatakan pada malam 27 Ramadhan...

Namun apepun sebagai maksud tersirat yang Allah SWT dan Ar-Rasul mahukan adalah;

Adalah sikap mukmin yang sentiasa 'bekerja' untuk mencari malam Lailatul Qadr yang mulia ini!
Seolah-olah seperti kita berkerja bersungguh-sungguh seharian untuk mendapat gaji yang tinggi dan bonus berbulan-bulan!..
Maka begitu juga sepatutnya semangat kita yang sentiasa sibuk bekerja pada malam-malam Ramadhan ini utk mencari pahala dan bbonus pahala yang sgt besar.

Justeru mudahnya begini, jika kita telah menjadi 'pekerja' yang sgt rajin, sibuk dan tekun dalam mencari bonus Lailatul Qadr ini, maka sudah pasti ganjaran yang besar drp Allah SWT itu tetap akan kita dapati di akhirat sana..mengapa?

Kerana yang dituntut oleh Allah SWT dan Ar-Rasul itu adalah USAHA MENCARI! sifat usaha mencari itu adalah perlunya kepada keringat badan dan akal untuk mendapatkannya. Bukanlah sifat usaha mencari itu adalah 'kebetulan' ataupun 'tiba-tiba dapat'.

Saya risau juga kalau-kalau saya masih bukan tergolong dalam 'Geng Mencari Lailatul Qadr'...fuhh...syok beb kalau dapat malam Lailatul Qadr...

manakan tidak? Pahala ibadah dalam LailatulQadr sama dengan sejumlah pahala ibadah yang dilakukan selama 83 tahun 4 bulan!! saya sekarang 25 tahun. Isteri saya juga 25. Ada ramai ustaz kata dosa-dosa kecil dan besar yang dh kita lakukan sepanjang bernafas atas muka bumi ini boleh hazaf (dipadamkan) jika sekiranya kita mintak betul-betul dengan Allah SWT pada malam Lailatul Qadr ini...fuyyo...siapa yang tak siuman sahaja yang tak nak!...dosa kosong, umpama bayi kami yang baru lahir berusia sebulan 15 hari itu!

Dosa diampunkan, Pahala berlipat kali ganda, pintu syurga idaman menanti, kejayaan kerjaya di dunia terbuka luas dan melimpah2

Aduh...masih ada lagikah orang Islam yang tidak mahu kurnia LailatulQadr ini?


Hi!..nama saya Wadiy Sidq! saya tido awal sbb nak bangun qiyam =)
tapi pagi esoknya saya x terbangun la!...sedihnya.. saya sedar-sedar je dan pukul 10pg! haha


ini ummi saya...saya sgt suka kalau dia dukung saya dan bawak saya naik kereta. (saya juga suka nangis kalau x de org dukung!)
petang-petang pula, saya suka bergusti dengan walid! dia salu kalah dengan saya! hoho




    

SELAMAT MEMBURU MALAM LAILATUL QADR!
SEMOGA ANDA DAPAT DOAKAN KAMI SEKELUARGA DAN KAMI JUGA PASTINYA SELALU DOAKAN KEJAYAAN ANDA DUNIA AKHIRAT =)
[ Read More ]

Posted by An-Nasrullah - - 0 scratches


Subhanallah...Alhamdulillah...Allahu Akbar....

Segala puji bagi Allah Yang Maha Agung...setinggi-tinggu puji dan puja kepadaNya...rasa syukur,rindu, kasih dan syg padaNya yang mengatasi segala bentuk perasaan manusia...kagum, takjub dan kerdil melihat kehebatan Yang Maha Pencipta...Allahu Rabbi..

Maka rasa syukur ku pada Yang Maha Esa kembang mekar sekali lagi...atas kurniaan nikmat yang maha hebat...setiap amalan di gandakan 10!! dihadiahkan juga di dalam nikmat itu peluang emas utk dapat pahala bersamaan dgn 83 tahun hidup!...LailatulQadr melengkapkan Ramadhan Al Kareem....kurniaan nikmat Allah Yang Maha Esa kepada hamba-hamba Nya yang beriman..maka siapa lagi yang masih tidak tahu bersyukur???

Ramadhan Al-Kareem....smg kita semua menjadi tetamunya yang diraikan....smg amalan ibadah berganda2!


Selamat mengimarahkan RAMADHAN!

(artikel di bawah saya terbitkan sekali lagi daripada post asal pd Ramadhan 2008/ 1429H)

10 Perkara Untuk Menyambut Kedatangan Ramadhan

1) Berdoalah agar Allah swt. Memberikan kesempatan kepada kita untuk bertemu dengan bulan Ramadan dalam keadaan sehat wal afiat. Dengan keadaan sehat, kita bisa melaksanakan ibadah secara maksimal di bulan itu, baik puasa, shalat, tilawah, dan dzikir. Dari Anas bin Malik r.a. berkata, bahwa Rasulullah saw. apabila masuk bulan Rajab selalu berdoa, "Allahuma bariklana fii rajab wa sya'ban, wa balighna ramadan." Artinya, ya Allah, berkahilah kami pada bulan Rajab dan Sya'ban; dan sampaikan kami ke bulan Ramadan. (HR. Ahmad dan Tabrani)

Para salafush-shalih selalu memohon kepada Allah agar diberikan karunia bulan Ramadan; dan berdoa agar Allah menerima amal mereka. Bila telah masuk awal Ramadhan, mereka berdoa kepada Allah, "Allahu akbar, allahuma ahillahu alaina bil amni wal iman was salamah wal islam wat taufik lima tuhibbuhu wa tardha." Artinya, ya Allah, karuniakan kepada kami pada bulan ini keamanan, keimanan, keselamatan, dan keislaman; dan berikan kepada kami taufik agar mampu melakukan amalan yang engkau cintai dan ridhai.

2) Bersyukurlah dan puji Allah atas karunia Ramadan yang kembali diberikan kepada kita. Al-Imam Nawawi dalam kitab Adzkar-nya berkata, "Dianjurkan bagi setiap orang yang mendapatkan kebaikan dan diangkat dari dirinya keburukan untuk bersujud kepada Allah sebagai tanda syukur; dan memuji Allah dengan pujian yang sesuai dengan keagungannya." Dan di antara nikmat terbesar yang diberikan Allah kepada seorang hamba adalah ketika dia diberikan kemampuan untuk melakukan ibadah dan ketaatan. Maka, ketika Ramadan telah tiba dan kita dalam kondisi sehat wal afiat, kita harus bersyukur dengan memuji Allah sebagai bentuk syukur.

3) Bergembiralah dengan kedatangan bulan Ramadan. Rasulullah saw. Selalu memberikan kabar gembira kepada para shahabat setiap kali datang bulan Ramadan, "Telah datang kepada kalian bulan Ramadan, bulan yang penuh berkah. Allah telah mewajibkan kepada kalian untuk berpuasa. Pada bulan itu Allah membuka pintu-pintu surga dan menutup pintu-pintu neraka." (HR. Ahmad).

Salafush-shalih sangat memperhatikan bulan Ramadan. Mereka sangat gembira dengan kedatangannya. Tidak ada kegembiraan yang paling besar selain kedatangan bulan Ramadan karena bulan itu bulan penuh kebaikan dan turunnya rahmat.

4) Rancanglah agenda kegiatan untuk mendapatkan manfaat sebesar mungkin dari bulan Ramadan. Ramadhan sangat singkat. Karena itu, isi setiap detiknya dengan amalan yang berharga, yang bisa membersihkan diri, dan mendekatkan diri kepada Allah.

5) Bertekadlah mengisi waktu-waktu Ramadan dengan ketaatan. Barangsiapa Jujur kepada Allah, maka Allah akan membantunya dalam melaksanakan agenda-agendanya dan memudahnya melaksanakan aktifitas-aktifitas kebaikan. "Tetapi jikalau mereka benar terhadap Allah, niscaya yang demikian itu lebih baik bagi mereka." [Q.S. Muhamad (47): 21]

6) Pelajarilah hukum-hukum semua amalan ibadah di bulan Ramadan. Wajib bagi setiap mukmin beribadah dengan dilandasi ilmu. Kita wajib mengetahui ilmu dan hukum berpuasa sebelum Ramadan datang agar puasa kita benar dan diterima oleh Allah. "Tanyakanlah kepada orang-orang yang berilmu, jika kamu tiada mengetahui," begitu kata Allah di Al-Qur'an surah Al-Anbiyaa' ayat 7.

7) Sambut Ramadan dengan tekad meninggalkan dosa dan kebiasaan buruk. Bertaubatlah secara benar dari segala dosa dan kesalahan. Ramadan adalah bulan taubat. "Dan bertaubatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman, supaya kamu beruntung." [Q.S. An-Nur (24): 31]

8) Siapkan jiwa dan ruhiyah kita dengan bacaan yang mendukung proses tadzkiyatun-nafs. Hadiri majelis ilmu yang membahas tentang keutamaan, hukum, dan hikmah puasa. Sehingga secara mental kita siap untuk melaksanakan ketaatan pada bulan Ramadan.

9) Siapkan diri untuk berdakwah di bulan Ramadhan dengan: buat catatan kecil untuk kultum tarawih serta ba'da sholat subuh dan zhuhur. membagikan buku saku atau selebaran yang berisi nasihat dan keutamaan puasa.

10) Sambutlah Ramadan dengan membuka lembaran baru yang bersih. Kepada Allah, dengan taubatan nashuha. Kepada Rasulullah saw., dengan melanjutkan risalah dakwahnya dan menjalankan sunnah-sunnahnya. Kepada orang tua, istri-anak, dan karib kerabat, dengan mempererat hubungan silaturrahmi. Kepada masyarakat, dengan menjadi orang yang paling bermanfaat bagi mereka. Sebab, manusia yang paling baik adalah yang paling bermanfaat bagi orang lain.
[ Read More ]

Posted by An-Nasrullah - - 7 scratches

Assalamualaikum wth,

Apa kabar semua? semoga sihat2...senyum sokmo belake..

Maafkan saya kerana lama x update blog ini. hampir sebulan lamanya! memang selalu terfikir nak update, tapi tidak berkesempatan. masa-masa yang berlalu ketika saat menunggu isteri bersalin agak mencemaskan, membataskan peluang untuk menjengah internet  dan blog.

Apepun, syukur pada Allah Taala kerana masih lagi memberi peluang pada saya untuk mencatatkan sesuatu yang cukup bermakna di sini. moga-moga bermanfaat untuk semua. juga mengharapkan coretan ini sebagai salah satu kebaikan sempena keberkatan malam nisfu Syaaban yang sangat besar ganjaran pahalanya, atas setiap kebaikan.
Tujuan entry pada malam ini adalah untuk memaklumkan kepada semua mengenai kelahiran putera sulung kami..

Alhamdulillah, syukur pada Allah Taala..pada malam ini, genaplah 7 hari bayi kami melihat dunia...
hidupnya bersih tanpa dosa...ibarat kain putih suci yang tiada noda warna-warni. ..semoga akhlak murni yang putih itu akan berterusan mengecapi kejayaan dunia dan akhirat...

Nama bayi: Wafiy Sidq bin Nasrul Hadi
Tarikh Lahir: 20 Julai 2010/ 9 Sya`aban 1431h, 9:06pm
Tempat Lahir : Hospital Sultanah Nur Zahirah, Kuala Terengganu
Berat ketika lahir: 3.2kg, Panjang: 51cm

Nama ibu: Syifak binti Izhar Hisham
Nama bapa: Nasrul Hadi bin Johari

Sedapnye tidur~

bila nak bangun ni?
warna warni. time ni baru ja keluar dr labor room
Condition baby for the time being, Alhamdulillah sihat...sgt sihat..sehinggakan nurse dan juga org2 tua yang datang ziarah ke rumah cakap baby ni kuat dah mcm umur 2,3 bulan..2 hari tgk dunia, dh belah stand atas kaki sndri!.bayangkanlah ....time saya azan dan iqamah kt hospital hari tu pun, tangan dia duk capai2 muka saya, walaupun x menangis dan tenang ja..ligat ja kaki dan tangan ..
Cuma pada hari ketiga nurse yang datang kerumah cakap suspect kuning. But yet, maintain healthy..Alhamdulil lah..


Semoga kawan-kawan dapat mendoakan Wafiy Sidq ini menjadi pejuang IMAN dan ISLAM pada hayatnya. Sentiasa bersedia untuk melawan musuh-musuh Allah, menggempur Israel laknatullah, membebaskan dominasi Yahudi dan bukan Islam dalam pelbagai lapangan hidup..dengan berbekalkan ilmu dan amal...

Sebagai peringatan yang terakhir, marilah sama-sama kita merenung kata-kata ringkas yang sering diungkapkan oleh sahabat yang dikasihi,

"Di saat kelahiran,kau menangis dan mereka gembira. Berjuanglah. ..agar di saat kematian, mereka menangis dan kau tersenyum puas"-Allahyarham Mohammad Syafiq Masduki

Special to my beloved zaujah,
[ Read More ]

Posted by An-Nasrullah - - 303 scratches


assalamualaikum wth...

wah..lame betul x update blog..nyaris-nyaris menjadi usang dan kusam..dinaiki sarang labah-labah di bucu-bucu blog...spt tidak berpenghuni...hahahaha

saya tak mahu nak melakukan aktiviti biasa apabila dh lama x update blog ini (iaitu memberi alasan2 yang sebenar dan direka2...)cukuplah isteriku shj manusia yg tahu mengapa saya malas nk update...=P

saat saya menulis ini sebenarnya saya berada di UMP, tengah kursus penulisan jurnal. sesambil speaker PM.Dr.Norzaidi beceramah kat depan, saya dgn tidak beretika nya telah mencuri masa menulis blog!..

apepun..mmg x sempat nk tulis panjang2 la...nnt dr.zaidi dtg kt tempat aku, nahas!

just nak share berita dr pakcik yahoo ni...sgt menarik bg saya.. ..x tahu lah anda macamana...


21 Things You should never buy new

If you're looking to get the most value for your dollar, it would do your wallet good to check out secondhand options. Many used goods still have plenty of life left in them even years after the original purchase, and they're usually resold at a fraction of the retail price, to boot. Here's a list of 21 things that make for a better deal when you buy them used.

[Slideshow: 10 Things to Splurge on This Summer.]

1. DVDs and CDs: Used DVDs and CDs will play like new if they were well taken care of. Even if you wind up with a scratched disc and you don't want to bother with a return, there are ways to remove the scratches and make the DVD or CD playable again.

2. Books: You can buy used books at significant discounts from online sellers and brick-and-mortar used book stores. The condition of the books may vary, but they usually range from good to like-new. And of course, check out your local library for free reading material.

3. Video Games: Kids get tired of video games rather quickly. You can easily find used video games from online sellers at sites like Amazon and eBay a few months after the release date. Most video game store outlets will feature a used game shelf, as well. And if you're not the patient type, you can rent or borrow from a friend first to see if it's worth the purchase.

4. Special Occasion and Holiday Clothing: Sometimes you'll need to buy formal clothing for special occasions, such as weddings or prom. Most people will take good care of formal clothing but will only wear it once or twice. Their closet castouts are your savings: Thrift stores, yard sales, online sellers and even some dress shops offer fantastic buys on used formalwear.

5. Jewelry: Depreciation hits hard when you try to sell used jewelry, but as a buyer you can take advantage of the markdown to save a bundle. This is especially true for diamonds, which has ridiculously low resale value. Check out estate sales and reputable pawn shops to find great deals on unique pieces. Even if you decide to resell the jewelry later, the depreciation won't hurt as much.

6. Ikea Furniture: Why bother assembling your own when you can pick it up for free (or nearly free) on Craigslist and Freecycle? Summer is the best time to hunt for Ikea furniture--that's when college students are changing apartments and tossing out their goodies.

7. Games and Toys: How long do games and toys remain your child's favorite before they're left forgotten under the bed or in the closet? You can find used children's toys in great condition at moving sales or on Craigslist, or you can ask your neighbors, friends, and family to trade used toys. Just make sure to give them a good wash before letting junior play.

8. Maternity and Baby Clothes: Compared to everyday outfits that you can wear any time, maternity clothes don't get much wear outside the few months of pregnancy when they fit. The same goes for baby clothes that are quickly outgrown. You'll save a small fortune by purchasing gently used maternity clothes and baby clothes at yard sales and thrift stores. Like children's games and toys, friends and family may have baby or maternity clothing that they'll be happy to let you take off their hands.

[See 20 Things You Should Never Buy Used.]

9. Musical Instruments: Purchasing new musical instruments for a beginner musician is rarely a good idea. (Are you ready to pay $60 an hour for piano lessons?) For your little dear who wants to learn to play an instrument, you should see how long his or her interest lasts by acquiring a rented or used instrument to practice with first. Unless you're a professional musician or your junior prodigy is seriously committed to music, a brand new instrument may not be the best investment.

10. Pets: If you buy a puppy (or kitty) from a professional breeder or a pet store outlet, it can set you back anywhere from a few hundred dollars to several thousand dollars. On top of this, you'll need to anticipate additional fees and vet bills, too. Instead, adopt a pre-owned pet from your local animal shelter and get a new family member, fees, and vaccines at a substantially lower cost.

11. Home Accent: Pieces Home decorating pieces and artwork are rarely handled on a day-to-day basis, so they're generally still in good condition even after being resold multiple times. If you like the worn-out look of some decor pieces, you can be sure you didn't pay extra for something that comes naturally with time. And don't forget, for most of us, discovering a true gem at a garage sale is 90% of the fun!

12. Craft Supplies: If you're into crafting, you probably have a variety of different supplies left over from prior projects. If you require some additional supplies for your upcoming project, then you can join a craft swap where you'll find other crafty people to trade supplies with. If you have leftovers, be sure to donate them to your local schools.

13. Houses: You're typically able to get better and more features for your dollar when you purchase an older home rather than building new. Older houses were often constructed on bigger corner lots, and you also get architectural variety in your neighborhood if the houses were built or remodeled in different eras.

14. Office Furniture: Good office furniture is built to withstand heavy use and handling. Really solid pieces will last a lifetime, long after they're resold the first or second time. A great used desk or file cabinet will work as well as (or better than) a new one, but for a fraction of the cost. With the recession shutting down so many businesses, you can easily find lots of great office furniture deals.

15. Cars: You've probably heard this before: Cars depreciate the second you drive them off of the dealership's lot. In buying a used car, you save money on both the initial cost and the insurance. It also helps to know a trusty mechanic who can check it over first. This way, you'll be aware of any potential problems before you make the purchase.

[See 20 Tips for Cleaning on the Cheap.]

16. Hand Tools: Simple tools with few moving parts, like hammers, hoes and wrenches, will keep for decades so long as they are well-made to begin with and are well-maintained. These are fairly easy to find at neighborhood yard or garage sales. If you don't need to use hand tools very often, an even better deal is to rent a set of tools or borrow them from a friend.

17. Sports Equipment: Most people buy sports equipment planning to use it until it drops, but this rarely happens. So when sports equipment ends up on the resale market, they tend to still be in excellent condition. Look into buying used sporting gear through Craigslist and at yard sales or sports equipment stores.

18. Consumer Electronics: I know most folks like shiny new toys, but refurbished electronic goods are a much sweeter deal. Consumer electronics are returned to the manufacturer for different reasons, but generally, they'll be inspected for damaged parts, fixed, tested, then resold at a lower price. Just make sure you get a good warranty along with your purchase.

19. Gardening Supplies: This is an easy way for you to save money, and all you need to do is be observant. Take a look outdoors and you'll likely find such gardening supplies as mulch, wood, and even stones for free or vastly reduced prices. Used garden equipment and tools are also common goods at yard sales.

20. Timeshares: Buying timeshares isn't for everyone, but if you decide that it suits your lifestyle, purchasing the property as a resale would be a better deal than buying it brand new: on average, you'll save 67 percent on the price for a comparable new timeshare. If you're new to timeshare ownership, give it a test run first by renting short term.

21. Recreational Items: It's fairly easy to find high ticket recreational items like campers, boats, and jet skis being resold. Oftentimes, they're barely used at all. As long as they're in safe, working condition, they'll make for a better value when purchased used than new.

Lynn Truong is the co-founder and Deals Editor of Wise Bread, a blog dedicated to helping readers live large on a small budget. Wise Bread's book, 10,001 Ways to Live Large on a Small Budget, debuted as the #1 Money Management book on Amazon.com.

                                             marriage also should never buy new!..one and the only one da...~
[ Read More ]

Posted by An-Nasrullah - - 0 scratches


Assalamualaikum wth...
“Dan kahwinkanlah orang bersendirian (belum kahwin) di antara kamu” (an-Nur: 32)

“Nikah itu adalah sunnatku, maka barangsiapa yang benci kepada sunnatku, nescaya telah membenci aku.”
“Wahai pemuda-pemuda,sesiapa sahaja diantara kamu yang berkemampuan untuk berkahwin,maka berkahwinlah kerana dengan berkahwin dapat menundukkan pandangan dan menjaga kehormatan diri”- (riwayat Bukhari dan Muslim)

Selamat Pengantin Baru Kawan-kawan!!! 
Tahniah dan syabas kepada:
  •   Zulzaeri [Korea] + Zaidatul Husna (Jitra, Kedah) 6 June 2010
  •   Farihah [SMKATJ] + Hasbul Hadi [KMM] ( Kuala Terengganu, Trg) 6 Jun 2010
  •   Kak Liza [Samsung] + Pasangan ( Petaling Jaya, Selangor) 6 Jun 2010
  •   Nurliana [KMM] + Pasangan [Muar, Johor] 6 Jun 2010
  •   Kyo [UMP] + Ida (Sg.Petani, Kedah) 6 Jun 2010
  •   Izzati [SMAPK] + Alan (Johor Bahru), 5 Jun 2010
  •   Zakuan [KMM] + Mariana [KMM](Jerteh & Pasir Mas) 6 & 8 Jun 2010
  •   Najmi [KMM] + Pasangan (Pasir Mas) 11 Jun 2010
  •   Wahyuni [KMM] + Latif [UITM SA] (Masai, Pasir Gudang & Kluang, Johor) 12 & 19 Jun 2010
  •   Zafaruddin [SHAMS,KMM,UMP, rival?haha] + Ain [KMM] (Kuala Terengganu) 12 Jun 2010
  •   Shahril Ashraf aka Chek [UMP] + Pasangan [UMP] (Kota Bahru) 12 Jun 2010
  •   Bashori [UMP] + Izzati (Jitra, Kedah) 15 Jun 2010
  •   Diyana [cousin] + Pasangan (KL) 19 Jun 2010
  •   Jabar [SMKATJ] + Pasangan (Klang) 6 Jun 2010
  •   Shahfiran [UMP] + Pasangan (Kuala Kangsar, Perak) 29 Mei 2010
  •   Sabri [SMKATJ] + Asmanizan (Kuala Terengganu) 13 Jun 2010
  •   Sarah Shazwani [SMAPK] + Ismail (Bangi) 24 July 2010
  •   Khauthar [SMAPK] + Zaharan (Kepala Batas) 12 Jun 2010
  •   Addli Suhaimi [UMP] + Nur Syuhada Ramli [UMP] (Bachok) 6 Jun 2010
  •   Abdul Hakim [UMP] + Nurul Farhana (Kuala Krau, Pahang) 9 May 2010
  •   Arina Abdullah [Durian Mas] + Pasangan (Al-Muktafi Billah Shah @ Durian Mas, Dungun) 6 Jun 2010
  • Akhtar Anuar [Durian Mas] + Pasangan (Al-Muktafi Billah Shah @ Durian Mas, Dungun) 30 Mei 2010 
  • Azrol Abdullah [Durian Mas] + Pasangan , (Al-Muktafi Billah Shah @ Durian Mas, Dungun) 12 jun 2010 
  • Hilmi Kamal [Durian Mas] + Basirah , (Al-Muktafi Billah Shah @ Durian Mas, Dungun) 19 Jun 2010
“Barakallahulakuma wa baraka alaikuma wa jama’a bainakuma filkhair wa razakakuma zurriyatan tayyibatan tanfaul ISLAM wal muslimin“.

Rasanya ada lagi yang tidak tercatat di atas...x tau dah kat mana letak kad jemputannya...banyak sangat!!...berbundle2...fuh....mintak maaf ye kepada yang berkenaan. nanti ada masa saya update lagi


Juga minta maaf pada semua kawan yang menjemput, kerana saya dan isteri tak dapat memenuhi semua jemputan.

Berada di hujung semenanjung Malaysia (JB) ni membataskan sedikit sebanyak pergerakan. tambahan pula isteri sedang sarat mengandung..bahaya bejalan byk2 (pesan org tua..heh)...

apepun sekali lagi tahniah kepada sahabat-sahabat!..
Semoga menjadi pasangan suami isteri yang solehah..


Cadangan saya kepada semua pasangan bahagia di atas: 
belilah buku "Pedoman Pendidikan Anak-Anak Dalam Islam", karangan Dr.Abdullah Nashih Ulwan.

buku yang sangat bagus dan baik untuk panduan anda!

                                                          Gambar Hiasan...hehehe

[ Read More ]

Posted by An-Nasrullah - - 2 scratches

assalamualaikum wth..


alhamdulillah syukur...kita semua masih lg dalam mode BENCI dan BENGANG dengan Yahudi Israel Laknatullah....smg semangat dan iltizam membenci musuh Allah SWT ini akan berterusan..


Hari ini saya dapat satu email daripada seorang sahabat...pastinya mengenai YAHUDI ISRAEL BANGSAT!!..


kisah yang diceritakan sendiri oleh salah seorang volunteer kemanusian ke GAZA, saudara RAZAli Awang, Pemberita TV3 tu....

bagaimana pengalaman beliau sepanjang di GAZA....yang pastinya satu pengalaman yang tidak akan dapat dilupakan.. kenangan abadi sampai mati... 

ikuti pengalaman saudara RAzali Awang yang ditulis/ dicatat kembali oleh sahabat saya ini:.


Salam,

Semalam Razali Awang, pemberita TV3 yg pergi ke
Gaza baru-baru ni, datang ke my company tu share his experience. Persatuan Islam Pekerja yg anjurkan. Razali ni tiap kali dia bercerita, mesti tersekat2 sebab dia kata dia tak dpt lupakan pengalaman yg dia akan kenang smpai mati. I ada things yg nak share yg buat I tak boleh tido mlm tadi:  

Mesir
 
Razali kata ni Firaun modern. Nama je Islam tapi dah very secular. Sanggup kencing di dinding2 masjid. Mesir sekat sempadan ..the only way ke
Gaza . Makanan dan ubatan2 sume rosak kat sempadan Mesir-Gaza. Sempadan Gaza and Mesir is 14 km long. Kalau lah tak de sekatan, rakyat Palestine takkan kebuluran...  "Mesir lebih rela bersempadan dgn Israel drp bersempadan dengan Hamas!" – Apa punya manusia ni, kata Razali Awang. 

Khutbah Jumaat di Mesir mengharamkan khutbah mengenai keganasan di
Gaza . Razali btau rakyat Palestin yg dia interview, kat Malaysia tiap Jumaat kami bacakan Qunut Nazilah dan bersolat hajat demi kesejahteraan rakyat Palestine … Berapa banyak checkpoint dia kena lalui kat Mesir…tapi dgn pertolongan Allah SWT lepas pulak..tapi perit nya..yg mintak rasuah…charge naik bas 500 meter is RM70!!!  Memang sekutu kuat Amerika and Israel . (Eee…tak ingin hantar anak gi Al Azhar..lebih baik hantar ke negara Islam lain..UIA pun dah bagus!!!)

Gaza ( Palestine )

Terbahagi kepada 2 – Hamas dan Fatah…Belah Fatah ada kasino! Kata wartawan dari
Belgium dan Itali, the best strawberry in the world comes from Gaza !
Imam Shafie lahir di sini (sebak pulak bila dengar yg ni). Razali kata rakyat
Palestine sgt berpegang teguh kpd ajaran Islam dan mazhab Shafie.
Org Palestine sgt baik dan friendly as compared to other Arabs esp yg kat Mesir tu.. Moyang Rasulullah SAW dikebumikan dia sini (lupa nama .tapi dia mention Hashim….) Beautiful country, iklim Mediterranean .boleh kalahkan
Los Angeles kalau tak kerana peperangan.. 

Hamas

 
Memang kalangan yg rela mati sebab mati syahid.  Rela mati anytime. Bila bersalam perpisahan dengan Razali dia org ucap "Kalau anda dtg lagi ke sini, adakah kita akan bertemu lagi"…like they know they can die anytime.
Tulang2 yg melekat kat dinding bangungan rosak, tak busuk walau dah berminggu! Mayat tak reput langsung, bila kubur dibedil oleh
Israel …punyalah jahat manusia, kubur pun nak bedil konon tempat simpan senjata.
Hamas ada 25,000 org...tak de senjata canggih tapi yg mati hanya 100 lebih je!! Hamas ni beroperasi di bawah tanah and they are everywhere. They operate in small groups.
Isteri kepada yg mati syahid, hanya ada satu misi, utk berperang dan mati syahid supaya dapat jumpa suami semula di syurga.. Bagi mereka, kanak2 yg mati berada di sisi Allah SWT. Menurut seorang ibu yg anak nya mati syahid, hari ni sorang mati, esok lahir lagi seorang bayi.. 


Israel

Memang pengecut sebab tak berani perang one to one ngan Hamas. Kat darat hanya duduk dlm kereta kebal. Pastu serang ngan bom pintar, bom fosforus dari jarak jauh. Dia org tau Hamas ada penembak tepat! So, depa takut nak turun dari kereta kebal.

Kereta kebal
Israel musnahkan tanaman seperti anggur dan pokok zaitun sebab tanaman ni makan masa bertahun nak tumbuh balik. Biar rakyat Palestine kebulur dan tak de sumber pendapatan. Semua resolusi PBB, satu pun Israel tak ikut!!! Ada back-up besar lah katakannn...

Rakyat Palestine

Sedih Razali tengok dia org rebus rumput sebab dah tak de makanan. Kanak2 tiada cita-cita lain selain dari ingin menjadi pengebom berani mati kerana trauma melihat ahli keluarga dibunuh di depan mata sendiri!
Di hospital, pembedahan, jahit kulit ke apa ke…terpaksa dibuat tanpa bius. Sebab ubat dah tak de. Razali kata tak tahan dia tengok budak2 menjerit2 kesakitan bila kepala di jahit!
Dia jugak pergi sendiri ke dewan bedah yg telah dibedil dgn bom fosforus ..sebelum serangan ada few doctors sedang bedah pesakit….Razali kata tak de apa yg tinggal ..semua dah jadi abu!!!
Ada la nampak serpihan tulang sikit2 here and there…Fosforus ni dia hancurkan kulit dan tulang…Nauzubillah. Ada banyak lagi..but too long to write. Razali Awang memang volunteer nak pergi ke Gaza ...So, inilah yg diceritakan oleh beliau.
Satu lagi antara pembekal rifle ke
Israel selain dari USA is negara jiran kita ni ha...yg paling dekat...SINGAPURA! So Razali kata kalau kita shopping kat sana mcm kita sokong Israel .
So friends, kita terus doa dan berdoa utk keselamatan saudara Islam kita di mana jua mereka berada..
 
Wasalam.
 The bellow photos are not a Movie Shooting or Celebrating a festival with crackers... its a school in Gaza ..  this is the current situation of the innocent people in Gaza !

Make sure you read till last to know what is white phosphorus! and the effect!
 
( UNRWA SCHOOL IN BEIT LAHIA, GAZA , PALESTINE )








 PLEASE PASS THIS MAIL .. LET THE WORLD KNOW  


 Wallahua'lam
 
 

haa...ada rase cam panas hati x bace email n tgk gamba2 tu? mendidih kan....bangsat kamu wahai Yahudi Israel...

kekejaman bangsa Yahudi ISrael ini seolah-olah tiada penamatnya. dibantu pula oleh mereka yang mengaku Islam tetapi perangai macam syaitan. Maka apa lagi yang mampu kita buat wahai sahabat? 
1) menulislah mengenai ISrael laknatullah ini, kerana tulisan itu bakal kekal untuk menjadi tatapan sehingga ke anak cucu. biar mereka tahu betapa jahat dan zalimnya Israel
2) teruslah bercakap mengenai Palestine ini. jangan sesekali kita lupa untuk mengambil updated story mengenainya. jgn sampai satu masa nanti ada orang yang bertanya " eih Palestin tu kat mana ya?"
3) banyakkanlah membaca mengenai sejarah Islam dan Palestin. JANGAN BUTA SEJARAH!
4) sentiasa tanamkan semangat untuk menjadi pembela kepada saudara Muslim kita di Palestin. ketahuilah jiwa2 kita sangat dahagakan semangat ini! 
5) Sentiasa doakan mereka..
 TAKBIR!!
Allahu Akbar
[ Read More ]