• RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
Al-hubb huna,love is around

Welcome to WordPress. This is your first post. Edit or delete it, then start blogging!Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, ...

Cream of the crop

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla in tellus eget odio sagittis blandit. ...

A foot in the door

Here's an mp3 file that was uploaded as an attachment: Juan Manuel Fangio by Yue And here's a link to an external mp3 file: Acclimate by General Fuzz Both are CC licensed. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. Quisque sed felis. Aliquam sit amet felis. Mauris semper, velit semper laoreet dictum, ...

A feather in one's cap

Some block quote tests: Here's a one line quote. This part isn't quoted. Here's a much longer quote: Lorem ipsum dolor sit amet, consectetuer adipiscing elit. In dapibus. In pretium pede. Donec molestie facilisis ante. Ut a turpis ut ipsum pellentesque tincidunt. Morbi blandit sapien in mauris. Nulla lectus lorem, varius aliquet, ...

Let's bring the house down

I'm just a lowly contributor. My posts must be approved by the editor.Mauris semper, velit semper laoreet dictum, quam diam dictum urna, nec placerat elit nisl in quam. Etiam augue pede, molestie eget, rhoncus at, convallis ut, eros. Aliquam pharetra. Nulla in tellus eget odio sagittis blandit. Maecenas at ...

Posted by An-Nasrullah - - 8 scratches

Assalamualaikum wth

last sunday midnite..we had transferred from Senawang to taman teratai, Skudai!!.... behind UTM`s gate no.3..very close to UTM!.. ..alhamdulillah^^

no more weekend husband...
no more hangin tunggu bas plusliner yg salu lewat setengah jam pd ari jumaat tu kat sri puteri tu..
x yah bg duit kt taxi yg tetibe cekik darah sejak kenaikan harga tambang taxi baru2 ni..(rm17 utk perjlan around 15km??)
x perlu risokn supervisor carik di kala weekend..
x perlu risokan hal2 yg sepatutnya riso..etc

haha...apepun..kami satu family dh jadi warga UTM dan JB...jemputlah sesape yg dtg JB ni..dtg ke rumah kami yer...rumah kami nice juge, sbb berjiran dgn tadika n nursery..depan umah pule ade taman rekreasi..senang nk exercise.(tp prot gradually menjauh ke depan lani!..haiyyo) korang jemput dtg umah bile dtg JB k..^^


wife sy yg comel itu sudah pregnant...minta tlg kawan2 utk doa2kan kesihatan dia dan kandungan ya..smg selamat sumanya...(aku dh nk jadi ayah??..Allahhu rabbi...)


td ade adik junior gtau..PMR 2009 utk smkatj ..ade 82 org dpt 9As. (SMAP Kajang dpt 77 org 9As...fuyyo smap pun kalah...haha..)

apepun..ramai sgt tuh...tahniah..tahniah...nasihat abg: maintaine ur excellence...jgn habis takat ni ja k...smg cemerlang dunia akhirat
[ Read More ]

Posted by An-Nasrullah - - 1 scratches

arini sy bukak2 je email...(selepas 4 hari lost contact dgn dunia internet)...ade email dr budak comel nih...die bg pic...



puan syifak kata...sila ignore model 2 org yg x layak jd model tu...tp fokuskn mata anda pd senikata lagu
for the rest of my life - maher zain yg sgt syahdu..

hehe...Allah bless u dear..
[ Read More ]

Posted by An-Nasrullah - - 2 scratches

(coretan ni ditulis ketika aku masih di jakarta, internet xde..sampai je kt mesia..baru bleh post..)

17 November 2009

Semalam genap setahun abah pergi meninggalkan kami anak beranak…macam kejap ja rasa..alih-alih 16 November menjengah lagi...

Tengah2 duk conference IMAT kt dlm utan taman safari nih...ati aku macam kene ketuk dengan kayu sodek bile tingat kat abah...rase membengkak...x tau lah..rindu kot...

internet xde...x bleh la aku nk coretkan sesuatu utk arwah dan post dlm blog on da time (16 November)..rase rugi jugek...sbb 16 November hnya dtg sekali setahun...kan? telepas kali ni..kene tunggu 365 hari lg..

haih..ape la..mcm hari memperingati ari ape je...patutnye kalo nk igt2 kt arwah..kene la byk2kn ibadat utk sedekah kt dia...wat pahala byk2..then niatkan utk arwah...barulah betol kn...berbaloi utk sedih dan memperingati org yg telah pergi selamanya...

hm....esok flight jam 1.20tgh...pastu blk skudai...then sehari dua lg blk senawang..jumpe isteri..ya Allah rindunye....

maaf lah ye sbb x tulis panjang...sbb rase x mampu sebenarnye....

Okeh..esok da keja lg..

wassalam

Hotel Kaisar, Jakarta

IMAT= International Meeting of Advance Thermofluid

several pics arwah abah utk tatapan sesape yg ziarah blog ni....









al-fatihah utk Allahyarham Haji Johari Abdul Majid...smg arwah ditempatkan dikalangan org2 yg terang cahaya kuburnya...ceria bersama org2 yg soleh...amiin..

(dijemput kepada sesape yg mengenali utk majlis bacaan yassin dn tahlil di rumah surau Blok G, AMBS pd ari ahad malam isnin ni-29 Nov 09)
[ Read More ]

Posted by An-Nasrullah - - 0 scratches

juz nk share satu artikel nih...menarik utk difikirkan..panjang juge...ala tp x sampai 5 minit pn...bace k..



salamua'laikum..

Sekadar coretan pandangan..

PETIKAN DARIPADA UTUSAN MALAYSIA ONLINE (8/11/2009)

Rezeki untuk rakyat Kelantan

Oleh Zulkiflee Bakar dan Hafizahril Hamid



Apakah pandangan Datuk berhubung pengumuman pemberian wang ihsan petroleum oleh kerajaan pusat kepada Kelantan?

DR. AWANG ADEK: Saya lihat ia adalah satu keuntungan kepada rakyat Kelantan. Dulu hanya Terengganu yang banyak mendapat wang ihsan, sehingga kadang-kadang kita terpaksa minta tolong kerajaan persekutuan supaya diberi sedikit wang itu untuk membantu Kelantan.

Ia bertujuan bagi membolehkan kita melaksanakan program-program bagi mengatasi kemiskinan. Oleh itu apabila diumumkan Kelantan juga akan mendapat sejumlah wang ihsan kita berasa cukup bersyukur. Ia akan membolehkan program-program membasmi kemiskinan dan kemasyarakatan dapat dipertingkatkan.

Sebagai orang Kelantan saya mengucapkan terima kasih kepada Najib, kerajaan dan Petronas yang mengambil keputusan itu. Kita melihat pemberian wang ihsan ini sebagai keprihatinan Perdana Menteri kerana kalau dikaji dari segi undang-undang, Kelantan tidak ada hak untuk menuntutnya.

Ia kerana pentakrifan pantai bagi membolehkan satu-satu negeri membuat tuntutan ialah tiga batu nautika dari tikas air atau pesisir negeri berkenaan, kalau lebih daripada jarak itu, ia terserah kepada budi bicara kerajaan persekutuan. Sebab itulah dari dulu kerajaan persekutuan tidak memberi wang ihsan kepada Kelantan kerana hasil minyak dan gas yang dikeluarkan adalah di perairan antarabangsa yang dianggap berada di kawasan pertindihan. Jadi memang dalam mana-mana kawasan pertindihan, kerajaan negeri tidak mempunyai hak untuk membuat sebarang tuntutan. Kelantan banyak kawasan pertindihan, Terengganu tidak ada kawasan itu[1].


Ada pihak bertanya kenapa baru sekarang kerajaan pusat hendak memberikan wang ihsan itu?

DR. AWANG ADEK: Memang sejak dulu ada pertanyaan tidakkah Kelantan mendapat hasil daripada penemuan minyak dan gas berdekatan perairannya. Oleh itu apabila Najib mengambil alih kepimpinan negara, saya sendiri mendengar beliau telah mengarahkan supaya Petronas membuat kajian dengan teliti berhubung perkara berkenaan.
Setelah kajian dilakukan oleh Petronas dan dibincangkan, maka keputusan telah dibuat bahawa kerajaan persekutuan akan memberi sejumlah peruntukan wang ihsan kepada Kelantan. Walaupun dari segi perundangan tidak ada asas untuk berbuat demikian tetapi Perdana Menteri tetap mahu memberikannya tetapi jumlahnya kita belum tahu lagi[2].

Walaupun pemberian itu demi kebaikan rakyat Kelantan tetapi ada pemimpin kerajaan negeri tidak berpuas hati, mereka masih mahukan royalti bukannya wang ihsan, apa komen Datuk?

DR. AWANG ADEK: Saya sebenarnya tidak nampak apa perbezaan ketara antara royalti dan wang ihsan[3]. Cuma saya nampak kerajaan negeri kalau boleh mahu wang itu diserahkan kepada mereka supaya mereka boleh menguruskannya. Maka digunakanlah takrifan royalti kerana ia seolah-olah hak negeri, itulah sebenarnya matlamat mereka. Saya lihat Najib selaku Perdana Menteri telah menjawab di Parlimen berdasarkan kepada fakta undang-undang.

Dari segi perundangan, apabila kerajaan negeri tidak berhak menuntut berikutan kedudukan kawasan minyak dan gas itu terletak jauh di luar pantainya, maka apa yang diberikan hanyalah berbentuk ihsan kerajaan persekutuan.

Kalau kerajaan persekutuan tidak mahu beri pun tidak ada masalah sebab undang-undang tidak memaksa, tetapi barangkali dalam kes Kelantan ini, apabila kerajaan melihat biarpun kawasan pertindihan namun disebabkan ada unsur-unsur 'keKelantanannya' maka kita berilah wang ihsan. Bagi saya, persoalan lebih penting yang harus difikir dan diperhatikan sejauh manakah wang itu akan digunakan untuk faedah rakyat Kelantan, sama ada datang dari saluran A atau B, ia bukanlah isu[4].

Perdana Menteri telah berjanji bahawa pelaksanaan wang ihsan ini akan dibuat secara telus.. Oleh itu apabila wang ihsan diperoleh, kita lihatlah bagaimana ia dibelanjakan termasuklah dalam program-program membantu golongan daif.
Saya berpendapat itu yang seharusnya menjadi tumpuan bukannya soal ia akan diserahkan kepada kerajaan negeri atau tidak. Apa yang penting ialah matlamat wang ihsan itu diberikan. Kalau pergi kepada kerajaan negeri pun apa yang dia buat? Kadang kala kita pun tak tahu kerajaan negeri buat apa.

Bagaimanakah dengan mekanisme penyaluran wang ihsan itu, siapa yang akan bertanggungjawab menguruskannya?


DR. AWANG ADEK: Ia akan disalurkan melalui Jabatan Pembangunan Persekutuan (JPP) bagi melaksanakan program untuk pembangunan rakyat dan membantu golongan miskin. Selama ini pun memang JPP yang melaksanakan itu semua. Cuma kita berharap melalui pemberian wang ihsan ini, peruntukan yang diberikan akan bertambah.

Tetapi sudah ada kerisauan di kalangan anggota Parlimen Pas yang tidak mahu wang itu disalurkan melalui JPP.

DR. AWANG ADEK: Pandangan itu diberikan kerana dua alasan, pertama kerajaan negeri hendak menggunakan wang itu mengikut kaedahnya. Ini turut menimbulkan kerisauan kerana banyak bantuan kerajaan negeri diberi mengikut fahaman politik, kita tidak mahu itu berlaku. Oleh itu apabila Perdana Menteri memberi jaminan bahawa penyaluran wang tersebut akan dilakukan secara telus, saya yakin ia adalah program untuk semua rakyat tanpa mengira kaum dan fahaman politik.

Program JPP semuanya dilaksanakan berdasarkan kepada prinsip itu. Kadang-kadang orang UMNO pun complaint kenapa bantuan e-kasih diberi kepada orang Pas. Bagi JPP itu bukan soalnya, apa yang penting selagi mereka memenuhi syarat dan berada dalam senarai miskin tegar, maka mereka layak menerimanya.

Maknanya mana-mana pihak tidak perlu mempertikaikan ketelusan penyaluran wang ihsan itu?

DR. AWANG ADEK: Mereka tidak perlu mempertikaikannya, mereka boleh lihat ketelusannya apabila wang ihsan itu disalurkan nanti. Soal ketelusan ini sudah dijanjikan oleh Perdana Menteri.

Jadi janganlah dipolitikkan isu wang ihsan ini seolah-olah ia hak kerajaan Pas dan oleh kerana rakyat Kelantan menyokong Pas maka mereka perlu menolak wang ihsan. Bagi saya itu perbuatan tidak elok, sepatutnya kita bersyukur kerana diberi peruntukan yang bukan hak kita. Soal ketelusan tidak perlulah ditimbulkan, tunggulah bila wang itu sudah disalurkan nanti, semua pihak boleh lihat ke mana ia diperuntukkan. Setakat ini saya belum lihat mana-mana projek yang dilaksanakan oleh JPP dipertikaikan.

Bagaimanakah pula dengan pandangan politik bahawa ia 'gula-gula' oleh kerajaan Barisan Nasional (BN) untuk merampas kembali Kelantan?

DR. AWANG ADEK: Pertamanya, kita tengok jumlahnya yang akan berdasarkan kepada pengeluaran minyak dan gas. Kalau 'gula-gula' buat apa hendak diumumkan wang ihsan, beri sahaja peruntukan yang lebih kepada JPP, itu lebih senang[5]..

Tetapi kerajaan pusat tetap umumkan pemberian dalam bentuk wang ihsan kerana wujudnya persoalan apakah tidak ada hasil kepada Kelantan daripada penggalian minyak dan gas yang berada di sempadan Thailand. Kalau dilihat dari segi perundangan memang tidak ada tetapi wang ihsan tetap diberikan atas dasar keprihatinan kerajaan pusat.

Ada usaha untuk membawa isu wang ihsan ini ke mahkamah, apakah kesannya?

DR. AWANG ADEK: Ini yang saya katakan mempolitikkan isu. Saya yakin tindakan itu tidak akan memberikan apa-apa kesan kerana dari segi perundangannya tidak ada asas.
Tidak timbul soal Perdana Menteri hendak 'bermain-main' dengan undang-undang. Pemberian wang ihsan ini diberikan selepas Perdana Menteri mendapat nasihat dan pandangan hasil kajian yang dilakukan oleh Petronas, Jabatan Peguam Negara dan Unit Perancang Ekonomi Jabatan Perdana Menteri.

Saya tidak fikir akan ada mana-mana pemimpin yang berani 'bermain-main' dengan undang-undang dalam satu perkara yang menjadi tumpuan negara. Jadi saya tidak bimbang jika isu ini dibawa ke mahkamah. Itu menjadi hak mana-mana juga pihak sama ada wakil rakyat Pas atau kerajaan Kelantan, kita tidak boleh menyekat atau melarang, soalnya kita kesal kerana isu wang ihsan ini dipolitikkan.

Bagi rakyat yang miskin dan memerlukan bantuan mereka tidak perlu khuatir kerana keputusan telah dibuat dan peruntukan akan sampai kepada mereka, itu bagi saya yang lebih utama.

Pas sebelum ini mendakwa mereka telah berjaya mentadbir Kelantan dengan baik tetapi kenapa dalam masa yang sama mereka bimbang wang ihsan ini akan menyebabkan rakyat menyokong BN?

DR. AWANG ADEK: Kalau mereka baik dan ikhlas apa yang hendak dirisaukan. Kita tahu dalam perjuangan politik yang penting ialah ikhlas, berbuat baik dan melakukan perkara yang mendatangkan faedah kepada rakyat. Pas mungkin ikhlas, Pas mungkin buat baik tetapi Pas hari ini saya lihat tidak mampu melaksanaka program yang boleh mendatangkan faedah kepada rakyat.

Kalau kita tengok bajet kerajaan negeri Kelantan, peruntukan yang mampu dibuat oleh kerajaan Pas begitu kecil. Ini berlaku kerana negeri Kelantan tidak dibangunkan dan dimajukan seperti negeri-negeri lain.

Sebagai rakyat Kelantan, saya malu apabila Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat mengatakan Kelantan maju kerana ada pasar raya besar seperti Tesco dan Parkson. Saya tidak kisah kalau kerajaan Pas hendak mendakwa rakyat Kelantan berpuas hati dengan pentadbiran mereka, tetapi jangan kata Kelantan patut berbangga dengan kemajuan yang dicapai kerana ada dua pasar raya itu.

Walaupun mereka tidak bersetuju dengan wang ihsan tetapi mendakwa ia hasil perjuangan mereka. Apa pandangan Datuk?

DR. AWANG ADEK: Saya tidak tahulah perjuangan macam mana, tetapi kita dalam UMNO pun buat perkara yang sama. Kita sebenarnya dapat peruntukan wang ihsan untuk projek-projek tertentu, bukan tidak dapat. Semua itu hasil permintaan kita kepada Perdana Menteri. Malah kita juga pernah bercakap tak kan hanya Terengganu sahaja yang dapat wang ihsan, tak kan Kelantan tidak boleh, lagipun ia bertujuan untuk disalurkan kepada projek-projek bagi membantu rakyat miskin[6].

Tetapi apabila UMNO minta kepada kerajaan pusat secara dialog atau perbincangan, ia tidak diumumkan kepada media. Kita melakukannya melalui saluran parti, sudah banyak peruntukan yang kita terima, tanya saja kepada JPP bagaimana sesetengah peruntukan adalah daripada wang ihsan.

Sebenarnya, wang ihsan bukan diberikan kepada Terengganu sahaja tetapi juga disalurkan untuk program-program khusus seperti membasmi kemiskinan di negeri-negeri lain. Sekarang sudah rasmi Kelantan akan mendapat bantuan wang ihsan, jadi kalau nak kata orang Pas sahaja perjuangkan, tak bolehlah. Cuba tanya orang Pas bagaimana dalam Parlimen apabila ditanya oleh wakil rakyat Pas adakah saya sebagai rakyat Kelantan bersetuju untuk mendapat wang ihsan, saya kata sebagai rakyat Kelantan saya berdoa dan meminta negeri saya dapat peruntukan itu. Jangan kata orang UMNO tak nak wang ihsan sebab Kelantan diperintah oleh Pas. Sebenarnya soalan itu dikemukakan untuk menguji sama ada saya bermain politik atau tidak sehinggakan tidak mahu wang ihsan untuk Kelantan[7]..

Apakah mungkin dengan pemberian wang ihsan ini, ia boleh menggugat sokongan rakyat kepada kerajaan Pas?

DR. AWANG ADEK: Setakat ini saya tidak tahu apa reaksi mereka tetapi saya juga tidak hairan kalau ada rakyat Kelantan di kedai-kedai kopi yang marah kepada kerajaan persekutuan. Itu berlaku kerana hasutan politik, apabila mereka melihat ada pemimpin mereka menolak wang ihsan dengan mengemukakan pelbagai dakyah termasuklah kononnya ia tidak mengikut undang-undang.

Bagi saya yang pentingnya, apabila ia dilaksanakan kelak rakyat boleh menilai sama ada ia dilakukan secara telus atau tidak, tetapi saya yakin semua rakyat tanpa mengira fahaman politik dan kaum akan mendapat faedahnya. Apabila rakyat dapat melihat itu semua, mereka akan menilai kebaikan yang ada kepada pemimpin pusat terutamanya Perdana Menteri, soal nak sokong BN atau tidak soal kedua.

Sebagai pemimpin dan rakyat Kelantan, apakah harapan Datuk berikutan pemberian wang ihsan ini?

DR. AWANG ADEK: Harapan saya, pertama, kita berterima kasih dan bersyukur kerana ini rezeki daripada Allah SWT[8].

Keduanya, kita manfaat sepenuhnya rezeki ini dengan melaksanakan program-program dengan baik dan telus serta penuh keprihatinan untuk rakyat yang memerlukan. Kita akan membantu rakyat sekurang-kurangnya keadaan rakyat Kelantan akan menjadi bertambah baik.


ANALISIS


[1] “…kalau dikaji dari segi undang-undang, Kelantan tidak ada hak untuk menuntutnya.
Ia kerana pentakrifan pantai bagi membolehkan satu-satu negeri membuat tuntutan ialah tiga batu nautika dari tikas air atau pesisir negeri berkenaan, kalau lebih daripada jarak itu, ia terserah kepada budi bicara kerajaan persekutuan. Sebab itulah dari dulu kerajaan persekutuan tidak memberi wang ihsan kepada Kelantan kerana hasil minyak dan gas yang dikeluarkan adalah di perairan antarabangsa yang dianggap berada di kawasan pertindihan. Jadi memang dalam mana-mana kawasan pertindihan, kerajaan negeri tidak mempunyai hak untuk membuat sebarang tuntutan. Kelantan banyak kawasan pertindihan, Terengganu tidak ada kawasan itu[1].”


Pada tahun 2004, negeri Terengganu telah berjaya ditawan oleh pembangkang (PAS). Semenjak dari itu juga, bayaran royalty negeri Terengganu telah ditarik oleh kerajaan Persekutuan. Satu soalan bodoh yang saya ingin bangkitkan, “Adakah sebaik sahaja kerajaan negeri Terengganu diambil alih oleh pembangkang, maka sempadan perairan negeri Terengganu berubah lantas mewujudkan kawasan pertindihan? Jika tidak, maka mengapa kerajaan Persekutuan telah menarik semula bayaran royalti dan menggantikannya dengan wang ehsan?”



[2] “…Perdana Menteri tetap mahu memberikannya tetapi jumlahnya kita belum tahu lagi[2].”

Suatu jawapan yang tak relevan di berikan dan tidak sepatutnya di keluarkan oleh seorang yang bercita-cita ingin menjadi Menteri Besar yang akan mentadbir sebuah negeri. Kalau saya katakan seperti yang di katakan oleh beliau, maka terdapat dua tafsiran terhadap ‘tetapi jumlahnya kita belum tahu lagi’;
i. Jumlah tersebut boleh jadi sedikit, dan boleh jadi banyak. Boleh jadi ribuan ringgit, dan boleh jadi jutaan ringgit (tak mustahil juga puluhan atau ratusan ringgit!).
ii. Perkataan ‘kami’ merujuk kepada beliau sendiri dan masyarakat Malaysia. Persoalannya, bagaimanakah beliau selaku seorang ahli UMNO yang merupakan orang kuat UMNO di negeri Kelantan (sehingga pernah di uar-uarkan bakal menggantikan YB. Tn. Guru Nik Abdul Aziz Nik Mat sebagai Menteri Besar Kelantan sekitar Pilihan Raya Umum ke-12 yang lepas) tidak mengetahui jumlah bayaran tersebut (sekurang-kurangnya anggaran) yang akan di salurkan kepada negerinya sendiri?


[3] “…Saya sebenarnya tidak nampak apa perbezaan ketara antara royalti dan wang ihsan[3].”

Sewajarnya, orang yang ingin menjadi pemimpin rakyat di peringkat negeri faham akan sesuatu yang dianggap pengetahuan asas bagi seorang ahli Parlimen. Sudah tentu royalti berbeza dengan wang ehsan. Tak perlu saya nyatakan dari sudut makna, cukup sekadar saya memberi perumpamaan mudah. Adakah sama duit RM50 yang diperolehi oleh seorang lelaki daripada seorang kaya, jika duit itu di beri sebagai ‘sedekah’ dan satu lagi diberi sebagai ‘upah’? Nilainya sama, RM50. Cuma, istilah sahaja yang berbeza… Jika beliau masih tidak dapat membezakan istilah tadi, maka nasihat saya, silakan kembali ke sekolah dan ambil semula SPM subjek Bahasa Melayu kertas Julai… “Bahasa Jiwa Bangsa”

[4] “…Bagi saya, persoalan lebih penting yang harus difikir dan diperhatikan sejauh manakah wang itu akan digunakan untuk faedah rakyat Kelantan, sama ada datang dari saluran A atau B, ia bukanlah isu[4].”

Pernyataan yang betul, tetapi tiada nilai. Mengapa? Kerana bila dilihatkan situasi, maka pernyataan itu salah. Benar wang itu akan memberi manfaat kepada rakyat Kalantan, namun kemana wang tersebut akan disalurkan akan menetukan samada rakyat Kelantan benar-benar akan mendapat hak mereka. Analoginya, katakan saya selaku pengarah Syarikat Air Kelantan Sdn. Bhd., ingin memberikan air bersih PERCUMA kepada penduduk Kelantan sebanyak 50 m3 sebulan (mengalahkan kerajaan Selangor. Tapi tidak mengapa, hanya contoh). Saya mempunyai 2 syarikat yang mampu menguruskan hal-hal menyalurkan air; satu Syarikat Penyaliran Air, dan satu lagi Syarikat Pembentungan. Syarikat Penyaliran Air adalah sebuah syarikat yang khusus dalam bidang menyalurkan air paip yang telah dip roses, manakala syarikat pembentungan bukan dalam bidang menyalurkan air bersih, namun mampu menyalirkan air ke sesuatu tempat. Jadi, persoalannya, adakah sama keadaannya jika saya memberikan kontrak air percuma tersebut kepada Syarikat Penyaliran Air dengan Syarikat Pembentungan? (Sudah tentu kualiti air yang akan diterima adalah jauh berbeza!). Begitu juga halnya dengan persoalan menyalurkan wang ehsan ini. Mereka ada 2 pilihan saluran; satu kerajaan negeri Kelantan yang mendapat mandat oleh rakyat Kelantan sendiri untuk mentadbir hak-hak dan harta mereka, manakala satu pilihan lain adalah saluran JPP yang tidak diberi mandat oleh rakyat, namun (kononnya) mampu untuk menguruskan wang tersebut. Saluran manakah yang lebih baik dan akan menjadi pilihan sebuah kerajaan Persekutuan yang sememangnya mengutamakan kepentingan rakyat berbanding politik? “1 Malaysia, Rakyat Didahulukan, Pencapaian Diutamakan.”

[5] “…Kalau 'gula-gula' buat apa hendak diumumkan wang ihsan, beri sahaja peruntukan yang lebih kepada JPP, itu lebih senang[5]”

“Ya, memang cara yang lebih senang itulah yang di pilih oleh kerajaan BN..” Anda dapat tangkap maksud yang cuba disampaikan oleh beliau? Menurutnya, pemberian wang ehsan akan melalui JPP. Bermakna, peruntukan sedia ada untuk JPP akan bertambah dengan pemberian wang ehsan ini nanti. Justeu kesimpulannya, sememangnya kerajaan BN hendak meng’gula-gula’kan rakyat… Adapun pengumuman itu, adalah serampang dua mata. Pertama, dapat memaklumkan dengan mudah kepada JPP bahawa peruntukan mereka telah bertambah, dan yang kedua dapat publisiti murahan yang bakal menarik undi kepada BN (ye ke?)...

[6] “…Saya tidak tahulah perjuangan macam mana, tetapi kita dalam UMNO pun buat perkara yang sama.. Kita sebenarnya dapat peruntukan wang ihsan untuk projek-projek tertentu, bukan tidak dapat. Semua itu hasil permintaan kita kepada Perdana Menteri. Malah kita juga pernah bercakap tak kan hanya Terengganu sahaja yang dapat wang ihsan, tak kan Kelantan tidak boleh, lagipun ia bertujuan untuk disalurkan kepada projek-projek bagi membantu rakyat miskin[6].”

Persoalan pendek je, adakah ini kebetulan? Kebetulan time kerajaan BN nk beri wang ehsan sama dengan saat pembangkang telah mendesak kerajaan Persekutuan untuk membayar royalty kepada Kelantan? Hmm…

[7]”… Cuba tanya orang Pas bagaimana dalam Parlimen apabila ditanya oleh wakil rakyat Pas adakah saya sebagai rakyat Kelantan bersetuju untuk mendapat wang ihsan, saya kata sebagai rakyat Kelantan saya berdoa dan meminta negeri saya dapat peruntukan itu. Jangan kata orang UMNO tak nak wang ihsan sebab Kelantan diperintah oleh Pas. Sebenarnya soalan itu dikemukakan untuk menguji sama ada saya bermain politik atau tidak sehinggakan tidak mahu wang ihsan untuk Kelantan[7].”

Mestilah orang UMNO nak wang ehsan, sebab duit tu akan disalur melalui JPP. Bukannya kerajaan Kelantan. Soalan saya, andai wang ehsan itu akan disalurkan melalui kerajaan negeri Kelantan, adakah beliau akan memberikan jawapan yang serupa? (Jujur ke tak jawapan yang akan diberikan? Hm..).

[8] “…Harapan saya, pertama, kita berterima kasih dan bersyukur kerana ini rezeki daripada Allah SWT[8].”

Kalau betul beliau yakin ini adalah rezeki daripada Allah dan bersyukur, maka perlulah digunakan rezeki Allah itu dengan baik menurut jalan Allah. Jadi, tiada persoalan bahawa peruntukan ini adalah ehsan daripada kerajaan Persekutuan. Sebenarnya, ayat ini telah menafikan kesemua yang telah di ucapkan beliau sebelumnya, iaitu mengakui bahawa wang ehsan adalah daripada kerajaan Persekutuan, BN! Ha,ha,ha…terperangkap dengan kenyataan sendiri.

Wallahua’lam…
suria_bajaKompos TM
(maaf incik yg menganalisis, sy copy n paste tanpa kebenaran..tp ilmu nih..elok kite share2 k..heh)

p/s: korang fikir2kn lah...aku dh fikir dh...
[ Read More ]

Posted by An-Nasrullah - - 0 scratches

sy tertarik dgn teguran lembut Asy Syahid Dr.Fathi Yakan melalui bukunya "apa erti sy menganut Islam" tu...menerobos jiwa sombong manusia yg bergelar muslim tegar...walopun lembut bicara penanya..tp terase seolah disimbah air sejuk ke muka...segar dan terkejut dr lena...die menegur aku!!



2."sy mestilah beriman Allah Taala tidak menciptakan segala kejadian alam secara sia-sia tanpa apa-apa tujuan.." surah Al-Mukminun;115- "maka apakah kamu menyangka Kami menciptakan kamu (drp tiada kpd ada) dgn tanpa ada sebarang hikmah drnya?( hnya utk bermain2??)..."
byk mainkan aku..kita?..

hmm...walaupun rasenye sejak skolah menengah dh pernah bace..tp perbicangan dlm usrah semlam seolah2 mcm first time pule ...

kenape ye?


sambung keja

- last week g cameron highlands..jln2 dgn isteri sempena bithday dia...tp aku pergi sambil ngadap laptop wat keje..zaujah yg bejalan lebey..kesian dia..kejaku tetibe menjadi byk- nk cerita lg pasni kalo sempat

- dr.asri kena tangkap JAIS woo...ape komen?

Tracheal stenosis...gegegege

[ Read More ]

Posted by An-Nasrullah - - 4 scratches

Semalam aku berusan di JPJ, EON Bank dan Tabung Haji...menguruskn segala urusan Arwah Ayahanda tercinta yg bulum selesai...tabung haji di Dungun, JPJ dan Eon Bank pule di Kuala Terengganu...(Dungun = 60km dr umah, K.Terengganu = 110km)..jauh2 juge...ape bleh buat..dh umah family aku jauh dr town...

hm..becerita bab menukar status pemilik kereta yg telah meninggal...rupa2nya bukan senang...cerewet weihhh...memula aku dan ummi g JPJ...tnye sorang bro.jpj kt kaunter psl proses nk tuka nama..die pn cite..awk isi borang ni..dan lengkapkan...serta kepilkan salinan IC mak awk...(sbb mmg nk tuka penama kereta arwah kpd nama ibu)..pastu antar je sini..beres...

aku pn isi la dgn laju2...fuh..10 minit siap..antar blk kt bro.jpj td...die pn cek2..tetibe die lupe..eih ni kereta awk kene g puspakom dan finance dlu...selesaikan dlu dgn puspakom dan bank..baru awk bleh serah borang ni...

wahh...byk keje...aku pn amik blk..betulkan borang mane yg patut...7 min.31 saat kendian aku dan umi nk berlalu p eonbank dulu utk cek kereta perdana arwah..saje2 aku tnye skali lg kt akak jpj sorang lg..utk checklist urusan ni...pastu die pn kate..eih adik kene settle kn dlu dgn syarikat insurans keret2 ni...baru bleh wat proses len..kalu x wat, mmg x jalan borang adik...system tendang...wah manyak cantek...td x nk ckp...huh..seb bek tnye...

pas call sorang kawan psl insurans ni..die pn kate ok..tp mmg x leh bwk g puspakom lg..sbb kene tunggu insurans settle dlu...then pergilan kitorang ke EonBank pule...tnye psl status kereta...officer tu juge ckp...kalu nk tukar atas name puan (mak aku), puan kene wat full settlement dlu..baru leh tuka nama..atau puan kene wat loan baru dn settle kn loan arwah ni..then baru lah bleh tuka kpd name puan...kalu x wat 2 perkara tu..mmg x leh wat paper dgn penama kereta perdana ni..

wahahaa..pastu aku dan mi rase cam x nk fikir dh psl kereta..nk fikir psl kapal terbang dan helikopter plak...

hm..kitorang mati2 igtkn kalu dh ade surat thoriqoh (amanah pusaka)...sume kerje jadi mudah dn senang..rupenye still susah@cerewet...bak kate officer Eonbank tu.."sebab tu lah sekrang ni kt Malaysia...ade byk kereta atas jalan raya yg tuan punya die dh meninggal..sbb anak cucu x mampu nk settlekan..."

dh selesai urusan bank tu...jam dh dekat 4.45ptg...opis gov.confirm sume dh nk tutup pintu..tiada tempat lg kami nk g wat huru hara..so..aku pn drive lah blk...

kul 7.15 mlm sampai umah D.mas

kul 11.mlm (act.dh lewat 1 jam!!!..hangin aku)..bus aku naik bertolak dr D.mas ke KL..name bus yg lewat ini ialah BUS KENYIR!!!

kul 5.40 pg td aku sampai d Terminal Putra,, (aku dh tambah hangin juge sbb bus rosak kt Karak td..delayed lg sejam tau!)...seb bek sampai2 je aku tros tgk muke isteri aku yg comel..tros jd dunia ini ana yg punya..hahah..happy blk..

arini aku stay kl Senawang..tomorrow till fridah will be in KL as well..ade conference..

okeh..panjang dh mengarut ni...skadar ikot jari nk tulis..sbb lame x asah...wslm
[ Read More ]

Posted by An-Nasrullah - - 2 scratches

usai solat Jumaat,aku dn isteri dikejutkan dengan panggilan telepon drp 'Ayah Mat' mengenai satu kematian..katanya..

"nasrul, ni ayah mat nk bagitau satu biter sedih la nasrul...anak buah ayah mat , Pipi (panggilan manja keluarga arwah) meninggal nasrul...meninggal td sebelum jumaat"

"ha??? betol ke ni ayah mat? Pipi mane ni?? x kan pipi hafizudin??."

"pipi yg dtg sekali dgn nasrul kt umah ayah mat aritu la..pipi hafizudin la..."

"Allah....bile ayah mat? sebab ape? die accident ke? ayah mat...die kt mane skg?? innalillah"..aku dh x keruan...

"jenazah ada di rumah mak die di KB, macmni nasrul, pipi tido sebelum jumaat td...kendian mak die nk kejutkan utk solat jumaat, tp arwah x bangun2...mak die dh gelabah..panggil jiran dn sedare die..mmg pipi dh pergi rul...dh xde...meninggal ketika tido rul...ALlah..."

"Allah...nape ni? sy baru je becakap dgn die kelmarin ayah mat...nape ni?"- aku dh x tau nk kate ape...

"btol nasrul...suma pn masih tekejut ni...ok nasrul mcmni..ayah mat nk mitak nasrul tlg sampaikan berita ni kepada kawan2 arwah..kawan kt tempat keja dan kawan2 yg kenal dia lah..boleh ye nasrul?"

"InshAllah ayah mat...inshALlah"

"time kasih byk nasrul..ok ya..nnt ayah mat bgtau blk perkembangan di sini"

aku dn isteri ..speechless...terase baru benar berbual dgn arwah...mash terngiang gelak tawa arwah...fikiranku ligat fikir psl ibu arwah, kakak dan abang arwah..terutama ibu arwah ..berat ujian Allah pd dia...

sejam kemudian aku menelepon kembali ayah mat dan dpt bercakap dgn ibu arwah...

sebaik shj aku memperkenalkan diri, terus ibu arwah menangis,
"nasrul, hafizudin x dok doh nasrul...x dok doh...huuu"

Allah...remuk hati si ibu tua tu...ilang anak kesayangan...anak yg blum die tatap puas2 lg(arwah baru pulang dr Germany awal tahun ini)..
kemudian aku berbual sketika sambil memujuk ibu...apelah sgt yg bleh ku pujuk di saat sedih sebegitu...

hm..sterusnya aku teruskan hebahan kematian yg menyedihkan ini kepada kawan ofis di UMP dan jg kawan2 len..

jam 12 mlm selpas itu...sekali lg..ibu arwah menelepon dan menceritakan perkembangan di sana...terase dekat sekali dgn ibu..suara beliau makin kuat dan tabah...arwah selalu bercerita dulu mengenai ibunya yg kuat dan tabah...arini terzahir..

dan akhirnya begitulah...ku x ingin bercerita lebih pjg mengenai kematian ini sprti mana yg diceritakan oleh ibu arwah dan ayah mat...cukuplah kita tahu arwah meninggal dgn tenang sewaktu tidur selepas subuh...(sehingga sblm slt jumaat)...

sama2 kita doakan allahYarham Hafizudin Ab Hady tenang di sana...mengimarahkan saf jamaah alam kubur yg terang cahaya kuburnya kerana amalan kebajikan..

budin..kawe doakan demo tenang di sana...bersama org yg beriman dan bermala soleh...smg demo jumpe arwah ayah demo dlm keadaan yg putih bersih dan ceria ...kerana kalian pastinye dlm keredhaan Allah...slmt dunia akhirat shbtku...kami sygkn demo..

Hafizudin Ab Hady, Tutor FKM telah kembali ke rahmatullah pd jumaat, 6 Syawal di rumah keluarga di KB.Al-fatihah.
[ Read More ]

Posted by An-Nasrullah - - 0 scratches

salam 20 Ramadhan....pejam celik je kn...x tau dh banyak mana amalan..huhu...apepun..pemburuan lailatulqadr wajib dihangatkn...ada shbt send kt sy email psl petua mencari lailatulqadr...menarik...so..sy share kt sini utk sesame kite..


PETUA OLEH IMAM GHAZALI DAN LAIN-LAIN ULAMA’ UNTUK CARI MENCARI MALAM LAILATUL QADAR

JIKA AWAL RAMADHAN JATUH PADA HARI:

I) AHAD ATAU RABU – MALAM QADAR DIJANGKA BERLAKU PADA MALAM 29 RAMADHAN
II) ISNIN - MALAM QADAR DIJANGKA BERLAKU PADA MALAM 21 RAMADHAN;
III)SELASA ATAU JUMAAT - MALAM QADAR DIJANGKA BERLAKU PADA MALAM 27 RAMADHAN;
IV) KHAMIS- MALAM QADAR DIJANGKA BERLAKU PADA MALAM 25 RAMADHAN;
V) SABTU - MALAM QADAR DIJANGKA BERLAKU PADA MALAM 23 RAMADHAN;



Kata Sheikh Abu Hassan bahawa mula dia baligh, dia sentiasa dapat menghidupkan lailatul qadar pada malam yang tepat mengikut petua diatas.



Berdasar petua di atas, insyaAllah malam qadar akan jatuh pada malam ke 23 Ramadhan bersamaan dengan malam selepas siang 13 September 2009

Walau bagaimanapun, janganlah ibadat pada malam ini sahaja, carilah malam qadar pada malam-malam ganjil yang lain juga!!!



Tanda malam Qadar ialah :



1) malam itu tenang, tidak dingin dan tidak panas;

2) siangnya cahaya matahari warnanya pucat;

3) pada malam itu malaikat Jibril akan menyalami orang yang beribadat pada malam itu dan tandanya ialah kita tiba-tiba rasa sangat sayu dan kemudiannya menangis teresak-esak secara tiba-tiba.



MARILAH KITA BERAMAI-RAMAI MEMERIAHKAN SUASANA 10 MALAM TERAKHIR RAMADHAN DENGAN BERIBADAT KEPADA ALLAH SWT DENGAN IKHLAS DAN PENUH KEIMANAN, MUDAH-MUDAHAN KITA DAPAT KURNIAAN ALLAH YANG KELEBIHANNYA PAHALANYA MELEBIHI - 1000 BULAN ATAU 83 TAHUN UMUR KITA.
[ Read More ]

Posted by An-Nasrullah - - 0 scratches

baru terbaca blog Us.Nik Abduh...terkesima seketika..sbb seolah2 terbuai dgn indahnya bahasa...sayu dibawa menghayati ramadhan dan lailatul qadr..

buat shbt yg belum baca...saya copy kn tulisan ustz di bawah ni...

tamu ramadhan tamu al Quran

Salam Kamunting,

Dia mencipta dan Dia memilih. Dia bebas dengan kehendak dan mahuNya. DiciptaNya langit dan bumi, lalu dilayarkan lewat samudera masa dalam 12 bulan yang berulang – ulang. DipilihNya 4 daripadanya, lalu dinobatkan kemuliaannya sebagai bulan – bulan yang haram (mulia). Itulah pilihanNya sedari alam tercipta di tangan dan mahuNya.

Ramadhan adalah daripada 12 tetapi bukan daripada 4 yang terpilih oleh mahuNya itu. Ia terpinggir dari arus kemuliaan tetapi ia tiada gusar! Ia menanti dalam sabar dan rindu. Ia merindu dalam cinta dan tasbih. Saatnya nabi agung terutus, saatnya umat agung terbangkit, ia akan menari dan bersuka ria dalam malam tiada terperi.

Di malamnya, satu daripada 30, dari lapis langit ketujuh tersaksilah pada sekelian alam kejadian janji agung yang terkota oleh al Rabbul Jalil. Turun berjejeranlah dan berbanjar – banjarlah para malaikat Allah didepani ‘al Ruuh’ beralunan lunak tasbih dan tahmid, memuji dan memuja pada meraikan dan merayakan turunnya sebuah janji agung daripada empunya semesta alam, Rabbul alamiin.

Malam itu al Quran turun. Turunlah dari kota Lauh Mahfuz, dari utuh Ummil Kitab, dari sisi arasyNya yang agung. Turunlah ke lapis terbawah daripada langit yang terhias oleh jutaan bintik – bintik bintang bercahaya berkerdipan bagai lampu – lampu neon di majlis perajaan.

Ia malam penuh berkat. Diberkati dan memberkati. Malam Lailatul Qadr. Malam setanding seribu bulan, sejangkau 80 tahun hayat insani. Berimanlah, beramallah di malam terkota janji ganjaran seribu bulan dalam iman dan amal! Bertempiklah, bertakbirlah, manikam janji yang tidak terperi..

Satu malam yang memberkati 30 malam disekelilingnya. Malam – malam Ramadhan yang penuh keberkatan. Dia bertandang kepada kita, tetapi kitalah tetamunya, bukan dia tetamu kita. Dia menjamu dan kita dijamu sepuas – puasnya.

Al Quran turun dari langit diiring Jibril ‘alaihissalam menuju insan teragung, Muhammad sallaLlahu alaihi wasallam di gua Hira’, gua tauhid dan kebenaran. Bacalah wahai Muhammad, dengan nama Tuhanmu..

Kita di bumi. Al Quran di langit. Ramadhan menarik langit ke bawah dan menolak bumi ke atas. Ramadhan adalah medan masa kita dan al Quran berjabat. Berpeganglah pada tali al Quran sekuat – kuatnya agar kita tidak jatuh ke bumi, ke lembah palsu dan plastik! Atau, al Quran diangkat langit dek tiada yang mengendahinya.

Kallaa! Tidak sesekali tidak! Inilah umat Muhammad. Tercipta untuk terpilih oleh mahu Empunya alam. Terpilih untuk menjadi pemegang amanah kalamNya yang suci dan yang agung hingga dunia digoncang janji dan ajal tuannya. Selagi umat Muhammad, selagi itulah al Quran dibaca, ditadabbur dan dilunaskan dalam medan amal dan perjuangan. Dalam hidup dan kehidupan..

Allah, Allah, Allah.. Aku tersyahdu menghirup al QuranMu. Jadikan aku hambaMu. Kerana aku hambaMu.

Selamat berkunjung ke qaryah Ramadhan. Kampung masa yang kudus dan khusyu’ diterangi juntaian neon ayat – ayatNya yang memancar menerangi dunia yang kelam dan gelap.



ramadhan al kareem...ada bonus oh...bonuh bonuh (bahasa ganu)...sedak doh wase...




bleh la belanje sy juge pasni...hahaha...

selamat menghayati Ramadhan kepada suma..buat isteri tersyg, slmt menambah ibadah..doakan abg selalu..buat suma ahli keluarga dan kawan2...smg kalian hebat di pandangan masyarakat langit krn besengkang mata qiamullail...

smg tulisan ringkas ini mnjdi secebis peringatan utk suma...^^
[ Read More ]

Posted by An-Nasrullah - - 7 scratches

Assalamualaikum wth...

teman2, maaf byk2 sbb x sempat update blog, esp.utk bercerita ttg kawin dan bubuh gamba2 perkahwinan yg sesuai dn sedap mata memandang...

skg ni sy tgh cuti belaja..sambung kt UTM Skudai..currently agak bz juge..so masa agak terbatas utk update blog ni (tanpa menafikan perasaan malas yg menebal..hehe..)..neway, tlg la doa2kn sy ya..smg cepat habis dgn jaya..

hmm..sebelum cerita2 dan tgk gamba kawin ni..sy nk ucap terima kasih byk la kt sume yg membantu majlis, terutama umi kesayangan sy, Hajjah Zainab Hassan.. adik beradik sy yg sgt best dan comel (sgt membantu mereka ini along, angah, siti, akmal, ain dan afiq)..x lupe kepada abah Izhar Hisham dan Mak Norwati, jg adik2 beradik ipar yg sgat baik dan juge best (abg muaz, munzir, muhsin, syaza, syireen dan syaida)..time kasih juge kepada suma sanak saudara dan teman2 yg byk membantu..yg hadir ke majlis sebelah Shah Alam dan Dungun..juga yg mengirim doa dan ucapan dr jauh...dan suma-suma lah...rasanya x terbalas jasa kalian...jazakallah...


(gamba ini curik dr blog isteri sy)



ramai kawan2 minta gamba nk tgk..pastu isteri sy nasihat..suh bubuh dlm blog ni ha..so..meh la tgk gamba dulu..






































Terima kasih yg teramat sgt kepada isteri tersayang Syifak Izhar Hisham dan family..kerana menerima diri ini (org yg hanya biasa2 dr ceruk kampung) sbg ahli family yang baru..hanya Allah shj dpt membalas jasa kalian...sgt terharu menerima hakikat ini...pastinya amanah dr akad nikah yg diwalikan oleh Abah, inshAllah akan saya laksanakan dgn sebaiknya.. (to munzir: InshAllah abg nyah akan tunaikan janji utk jaga nyah baik2..jd ahli keluarga dgn baik..)

..hanya rahmat Allah dan syurga jua yg kita harapkan..kebahgiaan hingga ke syurga...bercinta hingga ke syurga? itu sudah pasti...kerana..episod bercinta baru shaja bermula...

Alamak..dh nk maghrib..kene stop dulu ni...nnt2 sy sambung semule ye..
boleh juga kawan2 tgk blog isteri saya di sini . ada byk lg pics di situ..smg puas ati ler yerk..
[ Read More ]

Posted by An-Nasrullah - - 0 scratches

[ Read More ]

Posted by An-Nasrullah - - 6 scratches

Assalamualaikum wbt.

Firman Allah S.W.T. yang bermaksud :
“ Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaanNya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya dan dijadikanNya di antara kamu (suami-isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan. Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterang an (yang menimbulkan kesedaran) bagi orang-orang yang berfikir “
- Ar-Rum : Ayat 21

Dengan izin Allah kepada hambanya yg merancang,

saya menjemput semua kawan-kawan untuk hadir ke majlis kesyukuran perkahwinan saya dengan bakal isteri, Syifak binti Izhar Hisham:

Tarikh : 11 Julai 2009,18 Rejab 1430H (Sabtu)
Tempat : GC-6, Taman Selesa,Bandar AMBS, Dungun
Masa : 11.30 pg - 5.00 ptg.


utk details, bleh tgk kat SINI..


Semoga kehadiran kalian menambahkan lg seri majlis..dn plg penting menambahkan rahmat dan berkat Allah kepada saya dan bakal isteri..


Nasrul Hadi Johari,
019-9111787/0193550097
magnitude_71@yahoo.com
nhadi@ump.edu.my

cerite psl bakal isteri? ha..tu tunggu pas kawin..panjang umur..inshAllah...^^
[ Read More ]

Posted by An-Nasrullah - - 2 scratches

Assalamualaikum wth..

perjalanan kehidupan seorang dua` itu tiada lain daripada perjalanan tarbiyyah,
tanpa kesibukan tarbiyyah..kehidupan kita seumpama layang-layang,
boleh terbang mengikut angin begitu sahaja..sekejap tinggi sekejap rendah,
bahkan boleh putus, dituip angin kuat yg tiba-tiba...

justeru, pesan murabbiku us.Hazmi,
selalulah kamu sibukkan diri dengan tarbiyyah,
samada kamu mentarbiyyah atau ditarbiyyah...
ataupun sekurang2nya berusaha untuk menghadiri program-program tarbiyyah...

mudah-mudahan kita hebat di mata manusia tanpa hilang kehebatan di mata masyarakat langit...

THE STORY....

kahwin...

tetibe pas ckp hal tarbiyyah, saya nak masuk topic perkahwinan plak...boleh x?? hehe


Perkahwinan adalah merupakan sunnah Rasulullah s.a.w. dan digalakkan di
dalam Islam serta dituntut oleh Hukum Syarak, sebagaimana sabda Rasulullah
s.a.w. yang bermaksud :
" Nikah itu adalah sunnahku, maka sesiapa yang benci sunnahku maka sesungguhnya ia
bukan dari golonganku ". ( Riwayat Ibnu Majah)

kepada semua kawan AMBS, SKDM 1 & 2, SMKATJ, KMM, UMP, PERODUA, Korea, uni.2 lain, dan semua yang mengenali diri ini...saya wakil ibu saya untuk jemput kawan-kawan semua ke walimah ni..

lambat lagi senanya ..tp gtau awal utk book korang...jemput dtg ya..

For details, please refer this site:
http://www.mywedding.com/achiknyah/

Semoga istiqomah...
[ Read More ]

Posted by An-Nasrullah - - 2 scratches

after zohor, luckily having a nice ears food at mosque..delivered by Bro.Lim Jooi Soon..

Mantap!..Pedas!..informasi!.....
dgr byk kali pn x puas bro.Lim ni ceramah...
cerita psl kebenaran agama islam...dan kekeliruan org bukan Islam..

tp..kitorang siap kene warning lg...
biler cerita psl dakwah ni..
"jgn sampai org bukan islam nnt kt pdg mahsyar..saman awak semua sbb x pernah sampaikan ajaran islam pd mereka.."

hm..cuak gk dengar...

riso..riso...




byk lg cerita dia dlm kuliah zohor tu...cume yg plg terkesan kt hati ni...psl tanggungjawab dakwah...

kite ni...byk main kn?

hm...
[ Read More ]

Posted by An-Nasrullah - - 1 scratches







video



30 Jan 2009 - Perdana Menteri Turki, Recep Tayyip Erdogan bangun meninggalkan sidang ekonomi dunia di Switzerland dalam keadaan berang sebagai bantahan kerana tidak diberi masa yang mencukupi bagi menjawab kenyataan yang dibuat oleh Simon Peres, Presiden Israel, yang berucap panjang dan memberikan pelbagai alasan terhadap penyembelihan dilakukan tentera Israel di Gaza.

Dalam sidang mengenai Gaza di forum Davos petang Khamis lalu, Peres bercakap selama 25 minit mengatakan HAMAS lah sebenarnya yang mendorong Israel ke kancah peperangan, kerana ia melancarkan roketnya ke kawasan penempatan Israel. Ketika bercakap, Peres menggunakan nada yang keras dan memandang tepat ke arah Erdogan dari masa ke semasa.

Tiba gilirannya, Erdogan membuat komentar dengan berkata, "Peres lebih berusia daripada saya, namun dia menggunakan perkataan yang keras." Seterusnya beliau menyambung dan menujukan kata-katanya kepada Peres dengan tegas, "Saya masih teringat kepada kanak-kanak yang terbunuh di tepi pantai, saya masih teringat betapa ramai yang telah anda bunuh di Gaza." Ketika itu, Peres menyampuk, "mereka juga akan melakukan apa yang kami lakukan jika roket-roket tersebut jatuh di Istanbul."

Erdogan dengan muka yang merah kerana marah juga menujukan kritikan pedas kepada sebahagian hadirin yang bertepuk tangan terhadap ucapan Peres, "adalah suatu yang amat mengaibkan kamu bertepuk tangan terhadap serangan yang membunuh ribuan kanak-kanak dan wanita yang dilakukan oleh tentera Israel di Gaza."

Baru lebih kurang 10 minit Erdogan berucap, pengerusi majlis memaklumkan waktunya sudah habis. Dalam keadaan marah Erdogan segera beredar sambil memungut failnya seraya berkata, "terima kasih kerana anda tidak memberi peluang untuk saya bercakap.. Saya hanya bercakap separuh daripada masa yang digunakan oleh Peres.. Saya tidak akan datang lagi ke Davos."

Ketika Erdogan bangun untuk meninggalkan dewan, Peres kelihatan tergamam berpaling ke kiri dan ke kanan tanpa mengeluarkan sepatah perkataan.

Setiausaha Agung Liga Negara Arab, Amru Musa berdiri dan bertepuk tangan dengan gembira kemudian berjabat tangan dengan Erdogan yang meninggalkan dewan di tengah-tengah tepukan daripada beberapa orang hadirin.

Setelah Erdogan meninggalkan dewan, Amru Musa kelihatan berpaling ke kanan dan ke kiri , lalu Setiausaha Agung Bangsa-bangsa Bersatu memintanya duduk lalu beliau kembali mengambil tempat.

Erdogan berkata dalam sidang akhbar yang diadakan selepas forum tersebut, "Peres berucap selama 25 minit, dalam nada keras dan memandang tepat kepada saya dengan cara yang tidak sesuai dengan kebebasan awam."

Beliau menambah, "apabila saya berucap, tiada pihak yang memberikan saya peluang untuk mengungkapkan pandangan saya, maka adalah suatu yang tepat saya mengambil tindakan meninggalkan forum tersebut."

Permohonan maaf Israel

Saluran kedua TV Turki melaporkan Peres memohon maaf daripada Erdogan terhadap apa yang berlaku melalui panggilan telefon, tanpa memberikan penghuraian panggilan tersebut. Agensi berita Anatolia juga mengesahkan berita tentang permohonan maaf tersebut. Ia melaporkan daripada sumber-sumber yang hampir dengan Erdogan bahawa Peres menghubungi Perdana Menteri Turki itu selama 5 minit.

Ketika membuat komentar tentang kejadian tersebut, ketua Persatuan Penentang Zionis di Amman, Layth Shubeilat memuji tindakan Erdogan dengan berkata, "pendirian beliau menampilkan kemajuan dari sudut mengambil pendirian yang membebaskan diri daripada warisan sekular Turki."

Rabu lalu, Erdogan mengutuk pencerobohan Israel terhadap Gaza dan beliau tidak bersetuju langkah mengkategorikan HAMAS sebagai salah sebuah pertubuhan pengganas. Dalam masa yang sama, beliau menyeru Presiden Amerika yang baru, Barrack Obama supaya mengkaji semula definisi pertubuhan-pertubuh an pengganas yang terdapat di Timur Tengah.

Dalam perkembangan berkaitan, Layth Syubeilat mengkritik kehadiran Setiausaha Agung Liga negara Arab ke forum tersebut bersama-sama dengan Perdana Menteri Israel.

Beliau berkata, "Bagaimana bangsa Arab boleh membenarkan Amru Musa duduk bersama dengan pemimpin Israel." Beliau juga menambah duduknya Amru Musa setelah Erdogan meninggalkan dewan menyebabkan situasi menjadi bertambah rumit. Beliau juga memberikan komentar dengan berkata bahawa para pemimpin Arab tidak tahu apa yang mereka lakukan."
[ Read More ]

Posted by An-Nasrullah - - 6 scratches

“ saya datang sejauh 11 000 km sampai ke dewan ini untuk mengajar. Awak plak 5 minit jek jalan kaki boleh sampai ke kuliah saya ni! tu pun masih LEWAT??”...

Luah prof.dr.ridzuan Othman kepada pelajar2 Mesir nya tatkala memulakan kuliah. Sepatutnya kuliah beliau bermula jam 3 ptg, tetapi terpakse ditangguhkan 30 minit. Sebab? Pelajar Lewat! Pukul 3 ptg, 5 orang pelajar yang sampai. 3.15 ptg, lagi 6 org. pukul 3.30 pulak dtg lg 10 orang, dan pukul 4 petang, lg 5 org, waima pukul 4.30 petang, masih lg tersengih2 pelajarnya tiba ke kuliah beliau. Kuliah 2 jam bertukar jadi sejam setengah sahaja…


Cerita Prof.Ridzuan dalam kuliahnya sebentar td. Tertegun juge hadirin mendengar. Igtkan pelajar or orang Malaysia ni dah parah dr segi pengurusan masa, rupanya arab lg teruk!..masyAllah..


Kesemuanya berkisar tentang sikap. Sikap orang islam dh makin membarah. Tambah lagi bangsa Arab. Bezanya Arab dgn org eropah ialah management dan profesionalisme. Kerana kita x terurus, x tersusun, x bersatu, xder ilmu pengetahuan, x beramal dgn ajaran islam, x bersikap saling membantu dan mengasihi, sebaliknya sggttt suka menindas..natijahnya islam di injak dan di hina. Palestine adalah wakil islam yang dihina. Liga Arab langsung x amik peduli. Kerana apa? Kerana semua sebab SIKAP.

Saidina Ali Karramallahu wajhah pernah berkata,
“kebathilan yg tersusun (terurus dan organisasi) akan mengalahkan kebenaran yg tidak tersusun”


Pokok pangkal ialah kita orang islam kene berubah. Kene bangkit.. isu Palestine kalau saya gambarkan dalam bentuk angka, pasti logiknya kemenangan kan berpihak pada umat Islam. Yahudi Israel ada dalam 6-7 juta orang, Arab atau Liga arab tu shj dh 7 bilion (sy x igt figure tepat), berpuluh atau mungkin beratus kali ganda daripada jumlah org yahudi Israel laknatullah! Mana mungkin kita kalah kalau kita sama2 angkat senjata atau boikot mereka bukan?

Masalahnya ialah SIKAP.

Kata Prof.dr.Ridzuan, saya x merasa yakin dengan apa2 shj usaha yg bakal dilakukan oleh OIC, Liga Arab apatah lagi Malaysia, utk membantu Palestine mendatangkan kesan yg besar. Kerana Israel itu bapa angkatnya ialah USA dan negara2 eropah lain.


Apepun, kita yakin dengan usaha yang kecil ini akan membawa kesan, umpama burung2 kecil yang membawa air dengan paruh kecilnya utk memadamkan api besar yg marak, akhirnya Allah kan bg kemenangan kepada Islam jua.


Diakhir kuliah Prof.Dr.Ridzuan itu, tetibe seorang pelajar berbangsa arab bertanya kepada beliau, “Prof., macamana dan bagaimana boleh kita membantu rakyat Palestine yg tertindas dan dibunuh di sana??, saya dah ilang sabar dgn Israel ni..”…selamba Prof.Dr.Ridzuan menjawab, “perkara pertama yg kamu kene lakukan ialah…datang sebelum jam 3 ptg setiap kali kuliah saya!. Perkara kedua dan ketiga boleh fikir kendian selepas kamu Berjaya DATANG AWAL!”....hehe


Di sini cube tgk kut2 ader produk yg mmg favour.kite …meh la boikot…jgn kite kalah pada masalah SIKAP td lg..…




kawan2, sila lihat blog ini...sgt bangang israel laknatullah ini...seyes celaka mereka....
http://zuridanmdaud.blogspot.com/
[ Read More ]

Posted by An-Nasrullah - - 2 scratches

Hati kami tercarik buat ke sekian kalinya

copy n paste dr blog lain utk tatapan semua...











Wahai Saudara Islam Ku
Anak ini mencuba untuk menyelamatkan Ibu nya yang dalam keadaan kritikal
Bayangkan apa yang sedang dipesan oleh Ibu nya sebelum dia menghembuskan nafas terakhir.
Bagaimana kah perasaan anak ini dan apakah keadilan yang diharapkan akan membuka mata dunia?
Pejamkan mata Anda buat seketika serta bukakan hati sudah tentu kalau boleh Anda ingin menjadi sesaorang yang akan bangun dan membela nasibnya.



"Ya Allah!! Sebagaimana Engkau Pernah menghantar burung-burung ababil menghancurkan tentera bergajah Musyrikin, maka kami memohon kepada mu Ya Allah....... . turunkan lah bantuan mu kali ini kepada orang orang Islam di Libanon/Palestin, hancurkanlah rejim zionis..amin. ..."> >
(Lalu bacalah surah Al Fil / membayangkan kehancuran tentera Yahudi - dengan Izin Allah)



Lipat gandakan doa ini. Kirim kepada 7 orang rakan anda yang lain..
Maka 7 X 7 X 7 X 7 X 7 X 7 X 7 = 823453 orang akan berbuat berdoa,
kemudian 823453 X 7 = 5.8 juta orang...InsyaAllah akan ikut berdoa...

Bukankah doa itu senjata orang2 mukmin? Ayuhlah semua...

KITA PEDULI NASIB UMAT!!
[ Read More ]

Posted by An-Nasrullah - - 4 scratches





Kawan2 suma..Brothers and sisters... associates UMP! Students! Please wait after tomorrow solah jumaat. We have a very big issue to arise! Let’s show our strike to speak aloud "go to hell zionis israel!!!..."
[ Read More ]

Posted by An-Nasrullah - - 0 scratches


اللَّهُمَّ إِنَّ بِإِخْوانِنا الْمَنْكُوبِينَ فِي غَزَّةَ مِنَ البَلاَءِ مَا لاَ يَعْلَمُهُ إِلاَّ أَنْتَ، وَإِنَّ بِنا مِنَ الوَهَنِ وَالتَّقْصِيرِ مَا لاَ يَخْفَى عَلَيْكَ، إِلَهَنا إِلَى مَنْ نَشْتَكِي وَأَنْتَ الكَرِيمُ القَادِر، أَمْ بِمَنْ نَسْتَنْصِرُ وَأَنْتَ المَوْلَى النَّاصِر، أَمْ بِمَنْ نَسْتَغِيثُ وَأَنْتَ المَوْلَى القَاهِر،

Ya Allah! Sesungguhnya hanya Engkau sahaja yang mengetahui betapa dahsyatnya bala bencana yang sedang menimpa saudara-saudara kami di Gaza sekarang. Begitu juga hanya Engkau sahaja yang mengetahui betapa lemah dan cuainya kami. Wahai tuhan kami! Kepada siapakah lagi kami mengadu sedangkan Engkau adalah Tuhan Yang Maha Pemurah Lagi Maha Berkuasa? Kepada siapakah kami memohon pertolongan sedangkan Engkau adalah Tuhan Yang Maha Memberikan Pertolongan? Kepada siapakah kami memohon bantuan sedangkan Engkau adalah Tuhan Yang Maha Memaksakan (kehendakNya) ?



اللَّهُمَّ يا مَنْ بِيَدِهِ مَفاتِيحُ الفَرَجِ فَرِّجْ عَنْ إِخْوانِنا وَاكْشِفْ ما بِهِمْ مِنْ غٌمَّةٍ.

Wahai Tuhan yang ditanganNya segala kunci kelepasan! Lepaskanlah dan hilangkanlah segala kedukaan yang sedang menimpa saudara-saudara kami itu.



اللَّهُمَّ يا عَزِيزُ يا جَبَّارُ يا قَاهِرُ يا قَادِرُ يا مُهَيْمِنُ يا مَنْ لاَ يُعْجِزُه شَيْءٌ فِي الأَرْضِ وَلاَ فِي السَّماءِ، أَنْزِلْ رِجْزَكَ وَعَذَابَك عَلَى اليَهُودِ الصَّهَايِنَةِ وَمَنْ يُعِينُهُمْ عَلَى الْمُسْلِمِينَ.

Wahai Tuhan Yang Maha Mulia, Yang Maha Perkasa, Yang Maha Memaksa, Yang Maha Berkuasa, Yang Maha Menguasai, Tuhan yang tidak boleh ditewaskan oleh sesiapa di langit dan di bumi! Perturunkanlah azab dan seksaMu terhadap Yahudi Freemason dan sesiapa yang membantu mereka terhadap orang-orang Islam.



اللَّهُمَّ يا مَنْ بِيَدِهِ مَقَالِيدُ الأُمُورِ، يا مَنْ يُغَيِّرُ وَلاَ يَتَغَيَّرُ قَدْ اشْتاقَتْ أُنْفُسُنا إِلَى عِزَّةِ الإِسْلاَمِ، فَنَسْأَلُكَ نَصْراً تُعِزُّ بِهِ الإِسْلاَمَ وَأَهْلَهُ وَتٌذِلُّ بِهِ البَاطِلَ وَأَهْلَهُ.

Wahai Tuhan yang pada tangannya penguasaan segala urusan! Wahai Tuhan yang merubah segalanya sedangkan dirinya tidak berubah! Sesungguhnya kami amat merindui kemuliaan Islam. Kami memohon kepadaMu kemenangan yang memuliakan Islam dan penganutnya, serta menghinakan kebatilan dan pendokongnya.

---------------------------------------------------

guys out there..come on..wake up... we got work to do.!!
our brothers and sisters struggling to survive their life in palestine right now. the death just around the corner for them. anytime anywhere their home will be bom and demolish by the kuffar, israel laknatullah.

so please..do sumthing..at least..do pray and du`a for them...
[ Read More ]