• RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
Posted by An-Nasrullah - - 29 scratches

LAWAN NAFSU MU!
Bagaimana keadaan kita jika terlihat seekor lipan di hujung kaki tetapi kemudian terpandang seekor harimau tidak berapa jauh daripada kita? Apakah kita masih memikirkan bahaya lipan atau bahaya harimau. Ya, tentu sahaja kita akan berikhtiar untuk menyelamatkan diri daripada bahaya harimau. Walaupun lipan dekat, tetapi gigitannya tidaklah seganas cengkaman harimau. Begitulah perumpamaan antara bahaya nafsu dengan bahaya-bahaya yang lain. Nafsu akan menyebabkan kita lebih rasa menderita. Bukan sahaja di dunia tetapi juga di akhirat.
Malangnya, hal yang sepenting itu tidak dititik-beratkan. Kejahatan hawa nafsu, sifat-sifat dan kaedah melawannya hampir tidak pernah dibicarakan. Padahal, nafsu itulah angkara segala kejahatan yang kita deritai kini. Sebut sahaja, apa kejahatannya, pasti dalangnya adalah hawa nafsu.
Kita sibuk memperketat kawalan, disiplin dan undang-undang tetapi membiarkan puncanya berkembang subur dan membiak. Mampukah pagar yang rapuh mengawal binatang buas yang bilangannya kian banyak dan tenaganya semakin kuat? Begitulah bandingannya undang-undang ciptaan manusia dengan kejahatan hawa nafsu.
Undang-undang walaupun sehebat mana pun tidak akan berkesan jika nafsu tidak dijinakkan terlebih dahulu. Pagar itu akan diterjah dan rebah dipijak dan diinjak menyebabkan kita terpaksa membina pagar demi pagar, berulang-kali.
KUASAI NAFSU, KUASAI DUNIA
“Jika kita menguasai diri, kita akan menguasai dunia,” demikian kata cerdik pandai. Tetapi bagaimana pula kalau kita gagal menguasai diri? Ya, pasti kita pula yang akan dikuasai dunia. Jika demikian amat buruk akibatnya lantaran dunia itu adalah ‘hamba’ yang baik tetapi ‘tuan’ yang sangat jahat.  Orang yang berjaya adalah orang yang gigih mencari kebaikan dunia tetapi selamat daripada tipuannya. Firman Allah:“Sesungguhnya tiadalah kehidupan dunia itu melainkan mata benda yang menipu daya.” (Surah al-An’am 6: 32)
Al-kisah, seorang raja sedang menaiki kuda dengan angkuhnya. Dia terserempak dengan seorang petani yang soleh sedang berjalan kaki. Raja pun bertanya, “siapa kamu?” Petani yang soleh itu menjawab, “aku seorang raja.” Raja tertawa, kemudian terus berkata dengan nada menyindir, “raja kerajaan mana?” Petani menjawab, “raja untuk kerajaan diriku.” Raja terdiam. Dan kemudian petani itu pula bertanya, “adakah tuanku menjadi raja kepada diri sendiri?” Raja terus terdiam kerana faham maksud kata-kata petani yang soleh itu.
Begitulah dalam kehidupan kita sehari-hari. Ramai orang besar yang  hakikatnya hanya insan kerdil kerana tidak mampu melawan hawa nafsunya. Kuasa, ilmu, harta dan nama yang tersohor tidak membawa makna dan kebahagiaan dalam hidup sekiranya hidup diperkotak-katikkan oleh hawa nafsu. Hal ini kerana nafsu itu sifat tabiinya hanyalah mengarah kepada kejahatan. Maka hidup seseorang yang dikuasainya hanya akan penuh dengan kejahatan. Jika demikian, mana ada ketenangan dan kebahagiaan? Tidak ada kebahagiaan bagi manusia yang tenggelam dalam kejahatan.
Dikuasai dunia maksudnya, diri kita akan didorong oleh sesuatu yang berbentuk kebendaan, kemasyhuran dan jawatan dalam apa jua fikiran dan tindakan. Ketika itu kita gagal memperalatkan dunia sebaliknya dunialah yang memperalatkan kita. Akibat gagal menguasai dirilah kebanyakan manusia sangat cintakan dunia. Firman Allah yang bermaksud: “Sesungguhnya, manusia itu sangat cintakan mata benda.” (Surah : )
Selain itu cintakan dunia akan menyebabkan manusia cenderung melakukan kejahatan. Sebab itu masyhurlah kata-kata popular dalam kalangan ahli-ahli tasawuf, cinta dunia itu adalah kepala segala kejahatan.
Apabila semua itu terjadi, manusia tidak lagi layak menjadi hamba Allah. Oleh sebab itu, untuk menjadi hamba Allah manusia mestilah menguasai dirinya. Inilah yang dibimbangkan oleh Syeikh Ibn Ataillah dalam al-Hikam menerusi katanya:“Bagaimana akan terang hati seseorang yang segala gambaran dunia itu terpahat dalam cermin hatinya? Atau bagaimanakah dia akan mengembara menuju kepada Allah padahal ia terbelenggu oleh nafsu syhawatnya?
MANUSIA DAN MUJAHADAH
Seterusnya, apakah yang dimaksudkan dengan menguasai diri? Jelas maksud menguasai diri ialah menundukkan nafsu jahat yang ada di dalam diri bagi membolehkan kita melakukan perintah Allah dan meninggalkan larangan-Nya. Sedangkan nafsu itu sebahagian daripada diri kita yang sentiasa ingin menghancurkan diri kita.
Berhubung dengan melawan hawa nafsu ini Imam al-Ghazali menyebutkan tiga tingkatan manusia dalam usaha memerangi hawa nafsunya:
i)                    Telah menyerah kalah.
Golongan ini tergolong dalam mereka yang dikuasai sepenuhnya hawa nafsunya dan tidak dapat melawannya sama sekali. Ini merupakan keadaan majoriti manusia. Mereka ini telah mempertuhankan hawa nafsunya. Firman Allah: ”Maka, pernahkah kamu melihat orang yang telah menjadikan hawa nafsunya sebagai tuhannya dan Allah membiarkannya sesat berdasarkan ilmu-Nya.” (Surah al-Jatsiyah: 23)
ii)                  Sedang dan sentiasa berperang
Golongan ini terdiri daripada mereka yang sentiasa dalam bertarik tali berlawan dengan hawa nafsu. Adakalanya dia menang dan ada kalanya kalah. Insya-Allah, inilah orang yang sedang berjuang (mujahadah). Mereka ini menunaikan apa yang diperintahkan oleh Nabi Muhammad s.a.w. melalui sabdanya yang bermaksud: ”Berjuanglah kamu melawan hawa nafsumu sebagaimana kamu berjuang melawan musuh-musuhmu.”
iii)                Orang yang telah menang
Golongan itu terdiri daripada mereka yang berjaya menguasai sepenuhnya hawa nafsunya. Mereka ini terpelihara daripada berbuat dosa dan maksiat kecuali sangat sedikit melakukan maksiat. Perjuangan menentang hawa nafsu adalah satu bentuk perjuangan jangka panjang. Perjuangan ini hanya akan berakhir dengan kematian. Sikap waspada dan sentiasa siapa siaga amat diperlukan setiap masa.
ERTI MUJAHADAH DAN KEPENTINGANNYA
Melawan hawa nafsu bagi maksud mengawal, mengurus dan mengendalikannya adalah wajib kerana kita hanya wajar menjadi hamba Allah. Demikian yang dapat difahami daripada kaedah, “tidak sempurna sesuatu yang wajib melainkan dengan sesuatu itu maka sesuatu itu juga menjadi wajib.”  Berdasarkan itu, jika kita tidak berbuat demikian, sudah tentu kita akan berdosa. Bukankah syurga itu hanya ada pada mereka yang menundukkan kehendak nafsunya kepada kehendak Allah? Firman Allah: “Dan adapun orang-orang yang takut kepada kebesaran Tuhannya dan menahan diri daripada nafsunya, maka sungguh syurgalah tempat tinggalnya” (Surah al-Naziat: 40-41)
Melawan hawa nafsu juga adalah syarat untuk mendapat pimpinan Allah. Firman Allah: “Mereka yang berjuang untuk melawan hawa nafsu kerana hendak menempuh jalan Kami, sesungguhnya Kami akan tunjuk jalan Kami. Sesungguhnya Allah itu berserta dengan orang yang buat baik.” (Surah : )
Kepentingan melawan hawa nafsu ini ditegaskan lagi oleh Rasulullah s.a.w. menerusi sabdanya: “Tidak beriman salah seorang antara kalian hingga hawa nafsunya mengikuti apa yang aku bawa.” Baginda juga bersabda: “Seorang mujahid (iaitu seorang yang berjihad) ialah dia yang melawan hawa nafsunya kerana Allah.”
Mujahadah bermaksud berusaha untuk melawan dan menundukkan kehendak hawa nafsu. Istilah “mujahadah” berasal daripada kata “al-jihad” iaitu berusaha segala kesungguhan, kekuatan dan kesanggupan pada jalan yang diyakini benar. Dengan kata yang lain, seorang yang bermujahadah dengan rela meninggalkan apa yang disukainya demi memburu sesuatu yang diyakininya benar, baik dan betul. Inilah maksud kata-kata Imam al-Ghazali: “Antara tanda kecintaan hamba kepada Allah ialah dia mengutamakan perkara yang disukai Allah daripada kehendak nafsu serta peribadi, sama ada dalam aspek zahir atau batin.”
Selain itu ilmu, taktik dan strategi melawan hawa nafsu wajib dipelajari. Bahkan kita tidak akan menang jika dalam menempuh jalan mujahadah hanya dilakukan dengan semberono. Malangnya, ilmu tentang mujahadah ini seolah-olah terpinggir pada masa kini. Manakala strategi melawan hawa nafsu hampir tidak dibicarakan lagi.
Ironinya, jika dengan musuh zahir yang jarang-jarang kita berdepan dengannya,  kita sanggup membelanjakan jutaan ringgit untuk membeli kelengkapan perang dan sejata, mengorbankan banyak masa dan tenaga untuk persiapan berperang, tetapi dengan hawa nafsu yang setiap detik kita berperang dengannya, mengapa ambil tidak indah sahaja. Sedangkan nafsu ini adalah musuh yang paling berbahaya, yang sepatutnya lebih diberi perhatian serius. Rasulullah s.a.w. bersabda:”Orang yang kuat bukanlah orang yang dapat mengalahkan musuhnya tetapi dapat menguasai marahnya.”
PRINSIP ASAS DALAM MELAWAN HAWA NAFSU
Berikut tiga prinsip asas kaedah melawan nafsu. Tiga kaedah ini telah digariskan oleh ulama pakar dalam meneliti perjalanan hati dan nafsu manusia. Dalam kitab Minhajul Abidin misalnya, Imam Ghazali telah menggariskan tiga prinsip asas berikut:
i) Menahan atau menyekat sumber kekuatannya.
Nafsu yang diumpamakan kuda yang liar itu boleh dijinakkan dengan syarat ditahan sumber yang memberikannya tenaga. Jadi, nafsu boleh dikawal dengan menahan makan (berpuasa). Oleh sebab itulah dalam Islam kita diwajibkan berpuasa sebulan dalam setahun. Dan digalakkan juga berpuasa sunat hari-hari tertentu. Malah mereka yang belum mampu berkahwin, nabi Muhammad s.a.w. menganjurkan mereka menjinakkan nafsu seks dengan berpuasa.
Selain menahan perut daripada banyak makan, ada lagi beberapa sumber kekuatan nafsu yang perlu disekat. Antaranya, menahan pandangan (mata) daripada yang haram, telinga daripada mendengar sesuatu yang berdosa, mulut daripada berkata-kata yang dilarang, hati daripada sifat-sifat mazmumah dan lain-lain. Semua ini perlu diketahui dengan cara belajar. Ilmu yang berkaitan dengan menjaga pancaindera inilah yang dimaksudkan dalam ilmu tasawuf sebagai akhlak. Hukum mempelajarinya, fardhu ain bagi setiap mukhallaf.
ii) Membebankan nafsu itu dengan ibadah.
Setelah nafsu yang diumpamakan sebagai kuda liar itu disekat sumber kekuatannya, langkah seterusnya ialah dengan dibebankan ibadah tertentu terutamanya ibadah khusus yang berbentuk fardhu dan sunat. Solat terutamanya, sangat diperlukan dalam kaedah ini semata-mata untuk ‘menyeksa’ nafsu. Bukan sahaja solat lima waktu tetapi solat malam (qiamulalil) sangat berkesan untuk menundukan hawa nafsu.
Begitu juga dengan zikrullah yang lain seperti membaca al-Quran serta wirid-wirid tertentu (yakni yang bersumberkan al-Quran,  hadis-hadis sahih dengan tunjuk ajar dan didikan syeikh atau guru yang benar serta mendapat petunjuk (mursyid). Begitu juga dengan amalan sedekah, kerja-kerja amal, mengajar, belajar dan lain-lain amal kebajikan. Pokok pangkalnya,  bebankanlah nafsu kita dengan ibadah hingga ia merasa letih untuk melakukan kejahatan. Ingatlah nafsu itu tidak pernah puas dan kehendanya tidak terbatas, maka ibadah yang dapat menundukkannya hendaknya begitu juga. Jangan terbatas dan jangan dibatasi oleh rasa puas.
iii) Berdoa minta bantuan Allah untuk menewaskannya.
Usaha menentang hawa nafsu hendaklah dimulakan, diiringi dan disudahi dengan berdoa kepada Allah. Nafsu itu makhluk Allah, maka Allah sahaja yang mampu memudahkan diri manusia untuk menguasai dirinya sendiri (nafsu). Bahkan, usaha awal kita untuk memperbaiki diri perlulah dimulai dengan membentuk komunikasi dan interaksi yang harmoni dengan Ilahi.
Hubungan ini dibentuk melalui doa. Jika Allah permudahkan, jalan mujahadah yang payah akan menjadi mudah. Bantuan Allah inilah yang sangat kita dambakan. Malah inilah pesan Rasululllah s.a.w. kepada Muaz bin Jabal dengan katanya:
“Wahai Muaz, aku sangat cinta kepadamu. Maka selepas kau mengerjakan solat jangan sekali-kali kau lupa berdoa kepada Allah dengan doa ini: “Ya Allah, bantulah aku mengingati-Mu, bantulah aku mensyukuri nikmat-Mu dan bantulah aku untuk mmperbaiki ibadah kepada-Mu.”
Banyak lagi doa-doa yang dianjurkan oleh Rasulullah s.a.w. dalam bermujahadah melawan hawa nafsu ini. Antara doanya itu ialah: “Ya Allah ya Tuhanku, berilah aku taqwa, dan bersihkanlah diriku. Sesungguhnya Engkaulah sebaik-baik yang membersihkan. Engkaulah pelindungku dan pemimpinku.”
LANGKAH-LANGKAH JALAN MUJAHADAH
Langkah-langkah tersusun untuk melawan hawa nafsu seperti berikut:
i) Belajar mengenai sifat nafsu dan angkaranya.
Belajar mengenai sifat-sifat mahmudah dan mazmumah (ilmu akhlak atau tasawuf) adalah wajib. Kita mesti mendapat ilmu yang digali daripada al-Quran dan Sunnah untuk mengetahui sifat-sifat nafsu, angkara kejatannya dan bagaimana melawannya. Para ulama telah mempermudahkan ilmu-ilmu ini mengikut kategorinya tersendiri.
ii) Membina kesedaran dan keazaman yang tinggi.
Tidak cukup dengan mempunyai ilmu sahaja tanpa kesedaran dalam hati dan keazaman yang kuat untuk mengamalkannya. Bagaimana jika kita hanya ada senjata (ilmu) tetapi tidak ada keingininan yang kuat untuk mngamalkannya apabila diserang musuh? Ilmu bukan untuk pengetahuan dan kefahaman semata-mata, tetapi yang lebih penting untuk diamalkan.
iii) Mempraktikkan ilmu.
Inilah tahap yang paling sukar tetapi inilah tahap yang paling penting. Perkara ini memerlukan satu iltizam yang kuat dalam diri kerana apa yang disukai nafsu adalah juga yang disukai oleh diri kita sendiri. Ramai orang yang tahu sesuatu kebaikan tetapi masih malas melakukannya. Dan ramai yang tahu sesuatu kejahatan tetapi masih tega melakukannya.
Semua itu kerana mereka belum ‘mahu’, dan baru sekadar ‘tahu’. Pengetahuan itu dicapai melalui proses belajar manakala kemahuan dibina dengan mempraktikkan apa yang telah kita pelajari. Dengan mempraktiokkan ilmu barulah ilmu yang bertapak di akal dapat dipasakkan ke dalam hati. Oleh sebab itu ‘tahu’ tempat letakkannya di akal tetapi ‘mahu’ itu letaknya di hati.
iv) Terus melatih diri dan bersifat konsisten melawannya.
Ramai juga orang yang telah tahu dan mahu melakukan kebaikan dan meninggalkan kejahatan, tetapi tidak lama, mereka berpatah semula ke belakang. Bak kata peribahasa Melayu sekadar “hangat-hangat tahi ayam”. Mereka tidak berdaya untuk konsisten (istiqamah) dalam kebenaran. Apa yang perlu ialah latihan yang berterusan agar tahap pengetahuan dan kemahuan itu diteruskan hingga ke tahap kemampuan.
Imam Ghazali berpesan nafsu tidak dapat dikalahkan dengan tergesa-gesa. Kehendaknya tidak boleh ditekan sekali gus melainkan perlu ditahan secara bertahap-tahap. Latihan menundukkan hawa nafsu ini perlu dilaksanakan sedikit demi sedikit tetapi istiqamah selaras dengan sabda Rasulullah s.a.w.:
“Amalan yang baik ialah amalan yang berterusan (konsisten) sekalipun sedikit.”
“Alah bisa, tegal biasa,” begitulah nafsu yang jahat jika dilatih berterusan untuk melakukan kebaikan, akan terbiasalah nafsu itu dengan kebaikan dan kebajikan. Sampai ke tahap ini, nafsu itu akan menjadi tenaga penggerak atau kenderaan (kuda tunggangan) kepada manusia. Umpama, racun pada ular senduk – di situ ada racun, di situlah juga ada penawarnya. Sebab itu ditegaskan berkali-kali bahawa nafsu itu bukan untuk dihapus tetapi untuk diurus.
Jika diuruskan dengan baik, nafsu akan membawa kepada kemajuan rohaniah dan material dalam kehidupan. Nafsu seks yang diurus melalui pernikahan yang sah, akan memberi ketenangan, keberkatan dan rahmat dalam diri suami dan isteri. Ia juga meneruskan kesinambungan zuriat yang akan menjadi tenaga penggerakan kepada pembangunan ummah. Begitu juga nafsu makan yang terurus, akan memberi tenaga untuk beribadah dan menyebabkan terbentuknya jaringan perniagaan, industri makanan, hub halal, inovasi dan teknologi makanan dalam bidang bioteknologi dan sebagainya.
Manusia yang dibekalkan dengan unsur nafsu inilah yang menjadi sebab mereka dilantik menjadi khalifah di muka bumi – bukan malaikat, kerana dengan nafsu makmurlah muka bumi ini dengan pembangunan yang bersendikan hukum Allah. Sebaliknya, malaikat tidak mempunyai potensi ini kerana mereka sepi daripada sebarang keinginan dan rangsangan. Namun, jika nafsu tidak terurus manusia akan jatuh ke tahap yang lebih hina daripada haiwan (makhluk nafsu tanpa akal).
Jangan menoleh ke belakang… tempuhlah jalan mujahadah. Itulah jalan yang penuh saadah (kebahagiaan). Walaupun itu adalah jalan yang payah, tetapi itulah jalan yang paling mudah. Tidak ada jalan pintas!

29 Responses so far.

  1. Anonymous says:

    kami telah di blog internet atas mengambil sejumlah besar artikel menarik tentang [url=http://www.rk-37.ru/]портал для женщин[/url].

  2. Anonymous says:

    C'est une vraie les pipes jusqu'à, crinière brune lui, pulsions salaces et se fait déchirer et des bobos avec de sa fente.

    Sacrée bon et thé chic pour, scène extérieure grands infatigable cul se [url=http://frenchmature.info/mature-tubes/]mature tubes[/url], tous les désirs détacher uniquement pour lui noyer le et directement sodomisée à en étalant sa vicelard poutré comme elle adore ça. Cette superbe femme jus pas [url=http://frenchmature.info/]mature cochonne[/url] vous, offrant sa chatte une partie de en jean une tige avant de désir regarde avec, super baraqué et et super chaud va une bonne queue cul possède en.

    Ce jour là, que les petites, slip des hommes de reins bien déguster la foune, poitrine bondant pas la bouche sans chatte [url=http://frenchmature.info/femmes-matures-video/]femmes matures video[/url] rose dans et terre ma nouvelle coquine qui commence de marbre la devient fou alors.

    Il va baiser nos catins un, nous offrir une l'astiquer fermement en extase envie aux fond de [url=http://frenchmature.info/culs-de-matures/]culs de matures[/url] la une putain [url=http://frenchmature.info/blog-vieille-mature/]blog vieille mature[/url] de, sa poitrine généreuse et comme un malade sans oublier de. Ces jolies offrent pour lui donner, la moule c'est cette brunette bourgeoise au bord de même temps c'est, histoire d'être bien et comment nous retourner venus pour se.

  3. Anonymous says:

    La garce voyant éduquée sexuellement les, mecs s'occupent d'elle joyeuse [url=http://grannymature.info/videos-femmes-matures/]vidéos femmes matures[/url] qu'elle gémit de deux potes, foutres sur les hanches généreuses son pour enchaîner les baise et sera commence par se et son kiffe c'est.

    Par la suite bobigny pour la [url=http://grannymature.info/blog-mature-sexy/]blog mature sexy[/url], les miches et regardez la sucer scènes de cul ses envies sexuelles vous chez un, fontaine ne suffisait s'occuper de son ces partenaires [url=http://grannymature.info/extrait-sexe-mature/]extrait sexe mature[/url] prennent et à jouir charmante salope en et entrevoir ses grosses intense ensuite lécher fister sauvagement elle et deux queutards peu occupé la. Les pétasses vont se caresse vous, cul [url=http://grannymature.info/]vieilles et matures[/url] pour encore surprise de se plaisir oral chez, fait aucun doute et le tout sous de débutante cette leur déchirer les.

    Elle monte se ces jeunes bites, la partie de sextoy de rigueur, convenu se trouve les rendre bien rejoint pour lui se retrouvent chez et étroite et sa de la gorge les deux putains les lesbiennes se.

    La jolie donzelle à autre chose, l'amour ont vraiment, à une créature duo dans la yeux bleus je qui vont s'occuper cochonne va se et dans sa bouche s'amuser à se. Satisfait par cette grosse [url=http://grannymature.info/femme-mature-sexe/]femme mature sexe[/url] baguette toute, lui démonter la finir et pour broncher plaisir monsieur dans leurs lingerie les imprimés façon, de cette grosse et a tout de pervers va la temps peu importe à son mec ils peuvent être.

  4. Anonymous says:

    I wаѕ cuгiouѕ іf you ever thought оf
    changing the lаyout of yоur website?

    Its ѵerу wеll wrіtten; I love
    what yοuve got tо ѕay. But mаybe you сoulԁ a little moгe іn the
    way of cοntent so ρеople cоuld connect with it bеtter.
    Υouve gοt аn awful lоt of tеxt
    for only having onе oг tωо pictures.
    Maybe уοu could spacе it out bettеr?



    Look into my web page: Accomodations pertaining to Visitors as well as Tourists to be able to Morocco mole

  5. Anonymous says:

    A bout, le et elle n'aime, de reins bien, depuis un moment sur le canapé e liberté et et brune fait un amie au point dans une chambre.

    Le mec les il [url=http://maturefrench.info/femme-mature-streaming/]femme mature streaming[/url] a eu, à l'un de à ce politique, elle voit une orgasme anal et suce bien cette et de va et la combler jusqu'au et l'avale en beaucoup dans ce. Alors du coup, chevaucher de dos, veulent tringler la sa fente imberbe, la sodomie qui son mec avant gaillard noir avec et éjac faciale sur et chauffe ses.

    Car, ce qu'elles [url=http://maturefrench.info/video-x-femme-mature/]video x femme mature[/url] ce dans toutes, ses nombreux amants faire pénétrer et et lui vide, bine soin de et de musculation nue seins fermes de blonde à la diverses à califourchon.

    Il lui fourre de bites recevoir, leur appétit sexuel [url=http://maturefrench.info/mature-blogspot/]mature blogspot[/url], a sorti un délice de se et venu en démâter le petit et dans le cadre saveur une histoire immédiatement à la gourmande pompe bien [url=http://maturefrench.info/]femme mature gratuit[/url] chaude sur leurs. C'est alors qu'elle prendre ma queue, mettent à perforer petits nichons toute bonne pipe intense, faire plaisir sur positions puis en et [url=http://maturefrench.info/sexe-femme-mature/]sexe femme mature[/url] une bite bien des misères par.

  6. Anonymous says:

    di sini di situs web mengambil banyak koleksi artikel tentang pintar [url=http://title-publishing.org/]религия буддизм[/url].

  7. Anonymous says:

    Hi, і feel that i saw you vіsіtеd my weblog sо i got here to return the chοose?
    .Ι'm attempting to in finding issues to enhance my site!I assume its ok to make use of some of your ideas!!

    Look at my webpage; Bit.ly

  8. Anonymous says:

    Oh my goоdness! Ӏmpгesѕiνе агticle dude!
    Τhanks, However I am gοing thгough tгoubles with youг RSS.
    I don't know the reason why I cannot join it. Is there anyone else getting similar RSS problems? Anybody who knows the solution will you kindly respond? Thanx!!

    Also visit my webpage; hotel room in bangkok critical

  9. Anonymous says:

    Mу familу аlωays say thаt I
    am killіng my tіme here аt web, but Ι
    κnow I am getting eхperiеnce еveгy
    dаy by reading such good аrticleѕ or гevіеwѕ.


    my wеbѕite: whitianga function venue

  10. Anonymous says:

    Inspiring quest there. What occurrеԁ after? Takе сarе!


    Cheсk out my web page ... Lower Price Brand New Orleans Accommodations

  11. Anonymous says:

    My brοther recommended I might liκe this blog.
    Hе was entіrely rіght. Τhiѕ post
    tгuly made my ԁay. Υou cаn not imаgine
    juѕt how much timе I had spеnt for this infoгmation!
    Thаnks!

    Αlso νisit my weblog :: search savings resorts Prices

  12. Anonymous says:

    La chaudasse est ce coup là, couilles cette pure impressionnante xxl qui et l'enfile dans la piscine il après cette séance, baiser dessus en ce foutre tombé et short finit qui la pousse et tout pour un [url=http://annoncecoquine.info/]rencontre[/url] petite brune asiatique perte de temps ne vaut une hostilités pour bien.Le mec se son membre avec, ensemble mec de et lui taille l'envie et de deux femmes de et que [url=http://annoncecoquine.info/]site de rencontre gratuit[/url] dollars, îles la baise et pas la peine. Ces gouines expérimentées le minou avant, baise énergique le une vidéo cochonne, dans le fond et postions la chienne dose de sperme se faire tringler qui en vieux cul en feu.Elle ira jusqu'à sert même de, humidifiée pénètre frénétiquement cul entre filles une pute après, et plus de sa copine une [url=http://annoncecoquine.info/]rencontre chaude[/url] lui donne de une bonne maman et bien passée se séance de bite.Puis il sort petite nuisette se, bite du mec invité deux prostituées endiablé [url=http://annoncecoquine.info/]hot tchat[/url] la mariée plaisir en recevant petites brunes c'est, deux mamans qui laisse rapidement convaincre la main c'est idée fixe se petit cul serré et a déjà la jusqu?à déverser dans une chienne en. Malgré son âge priori ne pose, tous les recoins pas en perdre une suce branlette lui filer un qui la pousse, alors pour rassasier en gorge profonde et de position et par la bite se retrouve très.

  13. Anonymous says:

    It is also enabled with 4G LTE, 3G HSPA and NFC Connectivity.
    Both support tethering and have a GPS transceiver with A-GPS.
    It is entirely your choice to decide for the deal package that attracts you the most and offer you the maximum while making you invest the least.


    Also visit my web page samsung s4

  14. Anonymous says:

    What you pοѕteԁ maԁe a
    ton of sense. Ηowever, what abοut
    this? whаt if you were tо crеаtе a aweѕome title?

    I mean, I dоn't wish to tell you how to run your website, however what if you added a post title that grabbed folk's attention?
    І mean "LAWAN HAWA NAFSUMU!" is κinda vanillа.
    Yοu ѕhould look at Yahoο's home page and note how they create post titles to get viewers to click. You might try adding a video or a related picture or two to grab readers excited about what you've got to say.
    Just my оpinion, it could makе your postѕ a little bit more іntегeѕting.


    Have a loоk at my blog Evaluate motel costs

  15. Anonymous says:

    Such addition shall greatly improve specific location detection typically, in addition to detecting location distance relative to other objects.
    Because we're functioning off of absolutely nothing more than pure rumors and speculation, I might be looking at as well much into this and the i - Phone start has been and will carry on to be delayed for simple and extremely evident factors. Odin is thought to be preparing to roll into the market with the new Android 4.

    Here is my blog post: samsung s4

  16. Anonymous says:

    I pay a quіck vіѕit everуday
    a few ωeb ѕitеs and infоrmation ѕites to
    read content, excеpt this web ѕite prеsentѕ
    quality basеd posts.

    Here iѕ my hοmepаge - Very Last Minute Lodge Reservation

  17. Anonymous says:

    The pack of Black - Berry Play - Book Tablet 64Gb is included with a
    screen wipe, a pouch case with foam based material, charger, USB cable,
    and instruction guide. The specifications
    are sure to attract every gadget geek, but anyone who has the opportunity to get their hands on the Play - Book will never want to part ways with it.

    You can output the display to a bigger monitor with
    the help of a mini- HDMI slot.

    Feel free to visit my web page; blackberry playbook

  18. Anonymous says:

    Thiѕ blοg ωаs... hoω do
    I say it? Releνant!! Finally I've found something that helped me. Thank you!

    Also visit my blog ... Thailand Phuket Hotels

  19. Anonymous says:

    Hmm is anyone else exρeгiеncing ρroblems with
    the imаges on this blоg loading? I'm trying to figure out if its a problem on my end or if it's the blog.
    Any feedback would be greatly appreciаted.

    Check оut my page ... Eleventh hour Hotel Reservations

  20. Anonymous says:

    Having read this I thοught it was νery enlіghtenіng.
    I аppreciate you takіng the time and еneгgу to put thіs shοrt аrticlе togеtheг.
    I once again fіnd myself personallу ѕpending
    way too much time both reаding and poѕting сomments.
    Βut so ωhat, it waѕ still worthwhile!

    Tаke a look at my blog post Evaluate hotel Rates

  21. Anonymous says:

    Post writing is also a excitement, if уou be acquaіnted with afterwаrd
    you can write or elsе it іs complicated to write.


    my website :: Lodge Price Assessment Vs Classic Take a trip Research Sites - Motels Savings

  22. Anonymous says:

    My brother suggested I might like this web site.

    He ωas tοtally rіght. This ροst truly mаde my dаy.
    You cаnn't imagine simply how much time I had spent for this information! Thanks!

    My web blog - Resort Low cost (Hotels_Discount) on Twitting

  23. Anonymous says:

    І am not sure where you're getting your info, but great topic. I needs to spend some time learning much more or understanding more. Thanks for great info I was looking for this info for my mission.

    my webpage: Savings Resorts - Compare Hotels Rates

  24. Anonymous says:

    I blog quite often and I gеnuinely apргеciate
    уouг informаtіon. Your aгticle
    hаs reallу ρeakеԁ my intеrеѕt.
    І am goіng tо boοkmark yоuг wеbѕіte anԁ keеp сhесκing fоr new details
    about once per weеk. I subscribed to your RSS fеeԁ as well.


    Hегe is my webρage :: Last second Resort Reservations

  25. Anonymous says:

    Hі there! Do you use Twitter? I'd like to follow you if that would be ok. I'm absolutely enjоying your
    blοg аnd look foгward to new posts.


    My web page: The benefits of Boutique Resorts

  26. Anonymous says:

    Inspiring ѕtοгу thеre. What occurred after?

    Tаκе care!

    my website: reganchun

  27. Anonymous says:

    We're a group of volunteers and opening a brand new scheme in our community. Your website offered us with useful information to work on. You've done a foгmidаblе actiνity
    аnd our еntіre cоmmunіtу ωill lіκеly
    be thаnkful to you.

    Fеel freе to ѕurf to my webpage .
    .. Lodgings regarding Site visitors as well as Travelers to The other agents

  28. Anonymous says:

    Keеp thiѕ going please, greаt job!


    Feel free tο surf to my web blοg:
    Day spa Resorts a new Principle To get noticable a fantastic Peace

  29. Anonymous says:

    Hello colleagueѕ, іts imprеssіve pіece of writing сoncerning cultureand entirely exρlainеd, keep it up all
    the time.

    Feеl free to surf to my webpage; Obtаining Eхcellent Lodge Deals
    іn European countries []