• RSS
  • Delicious
  • Digg
  • Facebook
  • Twitter
  • Linkedin
Posted by An-Nasrullah - - 1 scratches

Selepas Isyak malam tadi, saya berkesempatan utk berada dlm satu majlis ilmu di rumah salah seorang jiran. Alhamdulillah masyarakat penduduk d taman perumahan saya x sunyi dr makanan rohani yang wajibul ini…

Pengisian oleh Ustaz Arief melalui kupasan sebuah kitab arab yang saya lupa tajuknya, sgt menarik dan best. Terima kasih kt Yazid kerana ajak p dengar sekali^..
Maka berceritalah ustaz muda ni kepada pakcik-makcik yang hadir…

(saya tuliskan ape yg sempat dlm ruang masa menulis yg singkat ni ya…)

Ilmu wajib yang paling utama untuk di ajar kepada anak2 adalah ilmu tauhid yang satu ini, kalimah syadatain..

"Aku bersaksi tiada Tuhan yang di sembah melainkan Allah, dan aku bersaksi bahawa Muhammad itu pesuruh Allah.."

Ustaz tetibe diam kejap….kemudian menyambung..

“sy teringat sewaktu sy di Kelana Jaya dulu, ada seorang ustz kata dlm cermahnya, kalimah syahadah ni…penggunaan maksud sembah adalah x tepat lg …mungkin dh ketinggalan zaman pun…x sampai maksudnye utk di fahami, btol x?”

Kami hairan jugak dengar…

Dalam menerangkan kepada anak2 tentang kalimah syahadah ni…kite salu ckp..Tuhan yang wajib disembah adalah Allah…kalau sembahyang, sembahyang utk/kpd sape?sudah tentu utk di sembah kan kpd Allah jwbnye…kalo solat sunat? jg utk sembah Allah …. Kalu pose? utk redha Allah….kalau buat haji? Demi Allah juga jawabnya…

Tp tetibe dlm bab kehidupan seharian, lupa pula kite dengan perkataan sembah tu…dalam buat maksiat mcm tgk perkara2 aurat dan mungkar, dh mcm x de plak istilah sembah Allah Taala..rasuah duit haram, business haram dll..sembah dh x berfungsi kn…sbb mcm xde kaitan…sbb tu org Islam lupa…makin ramai yg wat dosa dan maksiat….sama jg bila wat perkara baik mcm hormat ibu bapa dan org yg lebih tua… xde pn kite kate sbb sembah Allah Taala kn…sbb tu jd nye pahala kita kurang…

So..cube kalo kite tuka je sume sembah tu kepada perkataan TAAT, lg sesuai rasanya…suma aktviti hidup seharian bleh kita dasarkan kepada taat kepada Allah…buat perkara baik dan pahala, sbb apa? Sebb taat suruhan Allah…x buat jahat dan dosa pula? Sudah tentu sebab taat kepada larangan Allah..x gitu?
Barulah bile kite terang dekat anak2 ataupun mereka yg baru mengenal Islam, kalimah syahadah ni nampak lagi menyeluruh , tepat dan mudah paham…x gitu?

Kami pakcik makcik pn angguk faham mngerti…heh..

baik..tinggalkan isu perkataan taat dan sembah ni..saya nk sampaikan satu lagi pengisian dia.. menarik..

Drp hadis Rasulullah SAW yg saya lupa matan arabnya dan juga sanad perawi nya…huraian maksud hadis dengan olahan bahasa saya sendiri:

Manusia dan ilmu adalah seperti tanah dan hujan...ada tiga jenis semuanya…

1-Tanah yang menadah hujan yang turun dan meresap ke dalam tanah. Lalu dimanfaatkan oleh tumbuh-tumbuhan, haiwan dan alam semulajadi untuk tumbuh dan hidup segar.

2-Tanah yang menadah hujan yang turun tetapi tidak meresap di dalam tanah , lalu membentuk takungan2 lopak air. Haiwan dan hidupan menggunakannya utk menghilangkan dahaga. Tetapi tidak membantu secara lebih luas kpd alam.

3-Tanah yang menadah hujan yang turun tp struktur tanah itu tidak membenarkan hujan itu meresap dan juga membentuk takungan lopak air. Air hujan yg jatuh ke atasnya di ditendang ketepi.

Maka manusia itu adalah :

1-Kelompak manusia yang seperti tanah jenis pertama adalah mereka yang snts menadah ilmu dn petunjuk dr Allah, lalu ilmu itu digunakan sebaiknya dengan menghuraikannya lebih jelas dan terang utk manfaat diri dan org ramai.

2-Kelompok manusia jenis tanah kedua pula adalah mereka yg juga dambakan ilmu, selalu hadir ke majlis2 ilmu, lalu bila dapat ilmu itu, die x mampu utk menerapkan dlm kehidupannya dengan menyeluruh. Walobagaimanapun, die masih menyampaikan atau memberitahu kepada rakan2nya akan ilmu tersebut.

3-Kelompok manusia jenis tanah ketiga adalah mereka yang jg hadir ke majlis2 ilmu dlm kehidupannya. Tetapi, mereka ini adalh jenis yg hnya tahu hadir shj, ilmu yg di ajar langsung x difahami, bahkan x mampu disampaikan pun. Masuk telinga kanan, keluar telinga kiri.

Maka kesimpulannya, perlu beringatlah kita nampaknya dlm menuntu ilmu. Suka hadir ke majlis ilmu shj x cukup!..kene improve lah sentiasa. Sikap suka itu dh bagus..tp Islam mengajar utk kite lebih drp itu…Ingtlah teguran baginda nabi kat atas tu.
jgn jdi golongan manusia jenis tanah ketiga!

Menarikkan? Itulah..menarik sgt analogi Nabi bgi tu…menarik sbb ape? Sbb tekene kt kepada sendiri?
Ok…renung2kn, dan…selamat beramal! (prof izi, pinjam slogan jap!)^^

One Response so far.

  1. syifa says:

    kami pakcik makcik ye?
    dah masuk golongan pakcik2 ye?
    heheh..